Kicsit amerikai vizekre hajózva, nem áll jól a régebben úttörő jelentőségűnek beharangozott LCS család szénája.
A Freedom osztállyal különösen sok a gond, az egységek 75%-a küzdött meghajtási-váltó problémákkal, nem egyet vontatni kellett a kikötőbe. A probléma a "sprint" üzemmódban jelentkezett, amikor a hajókat gázturbinás gyorsabb meghajtásra kapcsolják.
Másik probléma, hogy a moduláris felszereltség - aszimmetrikus felszíni, ASW, aknaszedő stb - nem igazán vált be a gyakorlatban. A modulok cseréje nem a beharangozott órákig, hanem napokig tartott, és jelentős logisztikai költségeket okozott. Az elmúlt években szakítottak a modulok cserélgetésével és a legtöbb egység a felszíni modult kapta meg állandóra.
Egyedül a felszíni és az aknamentesítő modul működött elvárhatóan, az ASW tartalmazott volna egy vontatott szonárt, de ezzel stabilitási problémék voltak. Elképzelhető, hogy a saját vontatott szonárt teljesen ejtik, és a későbbi Consellation fregattokra külső beszállítótól pl Thales már bevált megoldást vesznek.
Viszont mivel az osztályra nagy szükség van, de a váltós probléma javítása óriási költségekkel járna, így fordul elő a fura helyzet, hogy mindkét osztálynál (Freedom, Independence) sorba vonják ki a legelső szériákat, de közben újakat is gyártanak. Az újakban már a javított váltórendszer van, de ezek is továbbra fix modulokkal épülnek, ezek között van aknamentesítő modulos, mert az USN régi Avenger osztálya már nagyon elöregedett, és erre szükség lesz egy darabig.
Tehát pár új bizosan épül még felszíni és aknamentesítő modullal, de ezeket az egységeket biztosan nem fogják élettartamukon kívül használni, felújítani, mert le szeretnék váltani ezt az egész koncepciót az új Constellation osztályú fregatokkal. Fregattja ugyanis az USN-nek a Perry kivonása óta nincs, és úgy tűnik itt a kitaposott út, egy megbízható igásló (költség)hatékonyabb lesz, mint az eleinte jól hangzó modularitás.
https://www.youtube.com/watch?v=gGDyS_JJ-MA