InteriorLulu Creative Commons License 2022.04.18 0 0 9852

Persze, nem mentem vissza Szlovéniába, a két és fél hónap alatt – nagy cikcakkokkal és többnapos, vagy akár egy hetes megállásokkal – onnan jutottam el Kotorig, és most ott áll a hajó.

 

Igen, B tengeri jogsim van. Én csak most, tőletek hallok először olyat, hogy horvát (vagy esetleg albán, az most mindegy) területről B-vel nem engednek át Montenegróba. Már megbocsássatok, de szerintem ez hülyeség. Egyrészt a jogsin az áll (horvátul és angolul), hogy az Adriai tengeren (!) hajózhatok vele a partoktól való 12 mérföldes távolságig, másrészt Cavtatban minden gond nélkül kijelentkeztem, azaz szóba sem került az amúgy a hajólevéllel együtt odaadott jogsim, harmadrészt semmi értelmét nem látom egy ilyen tilalomnak.

Montenegróba érve mondjuk nem jelentkeztem be (Zelenikában, vagy Kotorban), mert egyből a kotori kikötőbe hajóztam, és nem volt sem időm, sem kedvem ezzel foglalkozni. Majd júni elején, mielőtt elindulok onnan, bejelentkezem. És ha a B miatt mégsem adnák ki az engedélyt (amit amúgy valószínűtlennek tartok), akkor megvárok egy másik embert/műszakot, hátha ők kiadják, és ha ők sem, akkor anélkül megyek tovább délkeletnek, legfeljebb mondjuk két nap alatt letudom a montenegrói szakaszt…

 

Nem tervezek Görögországból visszafelé menni, majd ott keresek a hajónak téli kikötést, ahol szeptember végén leszek, esélyesen már az ország keleti partvidékén valahol. És nem tervezek bemenni a Korinthoszi öbölbe sem... Köszi, szívesen veszem a Korfu felé gyakran vitorlázó ember elérhetőségét!

Nem tudom, ki Hovanec Zoltán, a tanfolyamot a tengerijogsi.hu szervezésében csináltam Zadarban.

 

Amit írsz, hogy ősszel egy némettől meg tudtál volna venni egy 7 m körüli vitorlást, az jól hangzik, de persze nagyon nem mindegy a hajó állapota, felszereltsége, a motor állapota, hogy meddig van a hajónak műszakija stb… És ősszel nyilván minden hajót, pláne vitorlást alacsonyabb áron hirdetnek, mint tavasszal-nyáron. Valamint nem csodálkozom, hogy az évi 500 eurós kikötői helyét nem adta volna: Szlovéniában amikor tavaly az eladó hajókat nézegettem, ott is volt eladó, aki az évi háromszáz eurós helyét nem adta volna át, és ő is pont azt mondta, hogy ezek a helyek kihalásos alapon kvázi átöröklődnek…

 

Ha nekem is az a fajta és nagyságú felfújható motorcsónakom lenne, mint neked, asszem én is abban aludnék, és én is néptelen öblökre törekednék. :) Mondjuk így, vitorlással is néptelen öblökre törekszem, és többmindentől függően vagy a kabinban alszom az ágyban, vagy kint a parton. A cica éjszakánként gyakran amúgyis kint van a parton, vagy kikötéskor (késő délután/kora este) kiviszem, és lefekvéskor behozom, ha úgy szeretné, már amikor a hajóban alszom. Ha kint éjszakázok, akkor alap, hogy ő is.

 

Igen, az éjszakai horgonyzás egy neuralgikus pont, mert ugye míg alszol, simán feltámadhat és megfordulhat a szél, és vele a hullámzás ereje és iránya, amit még a fizetős, azaz elvben pontosabb Windy app sem okvetlen jelez előre… Én mindig két horgonyt használok, az egyik részben láncos (6 m lánc), de könnyen lehet, hogy veszek most egy harmadik horgonyt is, láncostul. Augusztus végén egy éjszakai kikötésnél majdnem nagyon pórul jártam, mert éjjel megfordult a szél, jött egy kisebb vihar, és mindkét horgonyt felszakítva rásodort a parti sziklákra. Szerencsére nem esett komoly baj sem a hajótestben, sem a motorban, sem a kormánylapátban, de csak mert felriadva azonnal a vízbe ugrottam, és két órán át mellkasig a vízben állva a hullámokkal szemben tartottam és toltam vissza a hajót, hogy se a motor, se a tőkesúly ne érintkezzen tovább a sziklákkal és a tengerfenékkel. Két óra múltával csillapodott annyira a hullámzás, hogy erősen ellökve a hajót felugorhassak, és kivethessem újra a két horgonyt… Ezután tanultam meg igazán megfelelően horgonyozni. :)         

Előzmény: Béci 72 (9841)