zolibá Creative Commons License 2000.01.27 0 0 1172
hal9000: Igazad van a HA-LEJ hangrögazítő rögzítési idejét illetően. Én a dolgot nem véletlenül nem említettem. (Ugyabár az ártatlanság vélelme.) Ha megnézed, minden észrevételemnél, ahol azt mondtam, hogy Győrnél vették észre szerepel egy ":-)".
A Fokkeren nehezebb dolguk lett volna, mert az 2 óra dumát rögzít. (Ott München lett volna a visszafordulási pont?)
Az más kérdés, hogy a hangrögzítő adatait lehet földetérés után, bizonyos feltételek mellett törülni. Ez az ún. Bulk Erase funkció.
Azt nem tudom, hogy rendellenes körülmények közötti repülés esetére engedélyezi-e a MALÉV légiüzemeltetési utasítás, nnek használatát.
Ugyebár itt megint a pilcsik személyiségi jogai miatt aggódva teszik lehetővé, hogy a kabinban történtek rögzítését töröljék. De szerintem ez olyasmi, mint egy banki biztonsági rendszer, amelyik még az ábrázatomat is rögzíti. Ahhoz is csak beavatott személyek, szigorúan szakmai céllal juthatnak hozzá. Egyik ügyfélnek sem fognak felmondani, ha a szalagon azt látják, hogy piszkálta az orrát, vagy vakaródzott a bankban.
Viszont, ha a bank biztonságát veszélyeztető jelenséget tapasztalnak, azt elemzik és korrigálnak a megfelelő dolgokon. A bank alkalmazottaival kapcsolatos panaszok esetén pedig a panasz megerősítésére vagy cáfolására is jó.
Szerintem ilyen alapon egy pilcsi sem veheti zokon, hogy a munkahelyén végzett munkáját visszaellenőrzik, ha van indok rá.
Ebben az ügyben egyébként az FAA is jót vitatkozott az USA Légitársasági Pilótáinka Szövetségével (ALPA). Az FAA ugyanis egy biztonságnövelő program keretén belül minden nagy légitársaságoknál rögzítet repülési adatot ki akart elemezni, de a pilcsik ellene voltak, attól félve, hogy szankcionálásra is használják az adatokat. Végül az FAA beiktatta azt a kitételt, hogy a feldolgozott adatokat szankcionálás céljára csak igen súlyos vétség esetén használják.
Erre már rábólintottak a pilcsik.
Szerintem ez így helyes. Végül is az ő munkájukat is szertné az FAA veszélytelenebbé tenni.
Meglepő lehet, de a Szovjetunióban volt talán a legszigorúbb az ilyen adatfeldolgozás. Minden egyes repülést kiértékeltek és keményen szankcionáltak, ha az üzemeltetés nem volt szabályos.
Érdekesség, hogy az Aeroflot TU-134 gépein pont ezért hagyták meg a K3-63 adatrögzítőket. Ugyanis azok a függőleges gyorsulási adatokat pontosabban jegyezték (karcolták celluloid szalagra), mint ahogyan az MSZRP mágnesszalagra rögzítette. Így vitás esetben előszedték a jó öreg K3-63 dobozt.