Újlaki Creative Commons License 2000.01.19 0 0 986
"Lehet, hogy rosszul emlékszem, de mintha az interceptor a fordulóban kijött, visszament, kijött, visszament, de állandó (?) bedöntési szögnél, tehát mintha valami rendszer folyamatosan figyelte volna a bedöntési szöget, a gép csúszását, a kormányszervek kitérését, és úgy pakolta ki az interceptort. "

A csűrőt figyelted? Amikor a pilsi be akarja dönteni a gépet, elfordítja a szarvkormányt, a csűrő kimegy. A gép elkezd orsózni, de ha kint maradna a csűrő, akkor nem tudná abbahagyni. Ezért amikor a gép elérné a megfelelő dőlést, a pilcsi visszaveszi a csűrőket közel nullára (egy egyész picit kint hagyja, különben a gép magától visszacsurogna vízszintesbe). Közben persze a pedál is megy, hogy ne legyen csúszás; ezért van az, hogy a fordulóban sem ömlik ki a Cinzano a pohárból.

Amikor a gép majdnem elérte a megfelelő irányszöget, a pilóta kitéríti a csűrőt, de most ellenkező irányba. A gép elkezd visszafelé orsózni, és amikor majdnem egyenesben van a szárnya, a pilóta visszaveszi a csűrőt középre. Ha midnent jól összehangolt, akkor most pont a kívánt új irányszögön repül. Közben meg a csűrő-interceptor is követi a csűrőt.

Olyan ez, mintha egy autót úgy kéne irányítanod, hogy a kormány nem a kerék elfordulási szögét, hanem annak sebességét változtatja. Kéne ám dolgozni rendesen!

A magassági kormány is (részben) hasonlóan működik: ha jól hasra húzod, akkor a gép elkezdi emelni az orrát, és amíg vissza nem engeded a kormányt középre, addig ez folytadód...na. Azért nem megy egészen így, mert általában elfogy a sebesség. Ha azonban elég erős a hajtómű, gyűjtöttél egy kis sebességet, akkor sinálhatsz egy teljes loopingot (bukfencet), vgy megállhatsz fejjel lefelé. Persze, egy utasgép nem bírná ki a terhelést. Ha tehát csak emelkedni akarsz, akkor gázt adsz, hogy ne lassuljon, kicsit meghúzod a kormányt, és amikor elérted a megfelelő bólintási szöget, visszaengeded a kormányt. Persze, nem egészen ugyanoda, ezért kicsit át kell trimmelni a gépet, hogy megszüntesed a kormányerőt (to tirm de airplane for climb-out).

Szóval nem könnyű. A négy szabályozott paraméterre (állásszög, bólintási szög, magasság, sebesség) csak két beavatkozószerved van (a magassági kormány és a gázkar; egészen pontosan a sebességi kormány és a az emelkedő-sülyledő kar).

Előzmény: hal9000 (984)