Hangosság.
Hm. Érdekes kérdés.
Már az objektivitás is szubjektivitás. Hiszen a különféle szűrőkkel mért jelleggörbék is mutatják: A hangosságon lehet vitatkozni.
Most találtam, majd elolvasom, de a negyedik oldalon ábrázolt három jelleggörbe (A, B, C) számomra ezt sugallja.
http://kemmk.hu/sites/default/files/dokumentumok/3._az_ipari_akusztika_alapjai.pdf
Eleve (nem sorrendben) kor, érzékenység, napszak, mentális állapot, fáradtság, szocializáció, prekoncepció, hallás előtörténet, hallásvizsgálati eredmény stb. kérdése, hogy mit hallunk hangosnak.
Az én értékrendemben - úgy hirtelen - halk az az autó, amiben halkan lehet elöl beszélgetni, illetve érteni azt, ha halkan beszélnek a hátsó ülésen - 140 km/h sebességnél.
Illetve, amit éjszaka, több órányi vezetés után sem találok hangosnak (hajnali három óra!).
Na ennek a kritériumnak nálam nem felel meg pl. a Golf IV. 1.6 16V, illetve mindazon általam vezetett autók, amik erre a /motorra/platformra épülnek! Jetta, Altea XL, Octavia.
Viszont az 1.4-es Albea igen!
Miközben beülve, hidegen indítva és városban hajtva a német konstrukció csendes és minőségi benyomást kelt, hiszen a magas hangok csillapítottak, a kevésbé tompított mélyekkel olyan balanszt adnak, hogy minőséginek érzed az autót.
Beülsz az Albeába, hidegindítás, mély komponens kevés, de a magas több. Nyersnek, sprődnek érzed induláskor - főleg a német után átülve.
Aztán mész az autópályán 170 kilométert, meg vissza is, s a németből meggyötörten esel ki, hiszen a mély komponens eleve sok, de legalább megjelenik a magas is a pörgő motorral.
De elindulsz az Albeával egy munkahét után péntek éjszaka 11-kor Miskolcról Tatabányára (mert a haver bezárta a kocsijába a kulcsot, a pótkulcsot viszed utána...megtörtént). Reggel ötre érsz haza, már tankolás után, s kimerült vagy, de az autót nem érezted hangosnak.
Na ez a nem mindegy.
S 16 év, s alvázvédelem előtt sem lett elegem a zajszintjétől.
Az e-Golfot meg a városban is hangosnak hallod. (Pedig nem az). Mert nincs motor/hajtóműzaj, cserébe annál hangosabbnak érzed a gördülési zajt.
A kutya is jó dolgában vész meg...
Az én Volgám (ma délutánra teljesen olyanra formáltam ösztönösen az ülés/pedálok/kormány háromszöget, hogy totál adja az érzést), akarom mondani ezres I30-am meg tapintatosan, urasan csendes. ;-)
Automata irigylése: Értem. S azt is tökéletesen megértem, aki nem érti az automata iránti vágyat.
Ha napi kétszer 20 percet vezet, miért is unná meg bármikor is!?
Én - most már ezek szerint - túl sokat vezettem kézi váltós autókat. Így beleuntam a váltásba, kuplungolásba, s emiatt is eleve abszurdnak tartom, hogy miközben már mindent IS elektronika vezérel, eközben ugyanúgy egy kiálló bottal tologatjuk össze a (fogaskerekeket) szinkrongyűrűket, miközben bal lábaddal egy pedált rugdosol, mint a 19. század végén..., de úgy, hogy annyira beidegződik a lábadba a rugdosás, hogy lehet Te már nem tudsz - én igen :-) - bal lábbal fékezni kézi váltós autót.
(Ha lefejeled kormányt, rám ne hivatkozz!)
;-)