misinator Creative Commons License 2022.02.17 0 0 1624

Hangosság.

Hm. Érdekes kérdés.

Már az objektivitás is szubjektivitás. Hiszen a különféle szűrőkkel mért jelleggörbék is mutatják: A hangosságon lehet vitatkozni.

Most találtam, majd elolvasom, de a negyedik oldalon ábrázolt három jelleggörbe (A, B, C) számomra ezt sugallja.

http://kemmk.hu/sites/default/files/dokumentumok/3._az_ipari_akusztika_alapjai.pdf

Eleve (nem sorrendben) kor, érzékenység, napszak, mentális állapot, fáradtság, szocializáció, prekoncepció, hallás előtörténet, hallásvizsgálati eredmény stb. kérdése, hogy mit hallunk hangosnak.

Az én értékrendemben - úgy hirtelen - halk az az autó, amiben halkan lehet elöl beszélgetni, illetve érteni azt, ha halkan beszélnek a hátsó ülésen - 140 km/h sebességnél.

Illetve, amit éjszaka, több órányi vezetés után sem találok hangosnak (hajnali három óra!).

Na ennek a kritériumnak nálam nem felel meg pl. a Golf IV. 1.6 16V, illetve mindazon általam vezetett autók, amik erre a /motorra/platformra épülnek! Jetta, Altea XL, Octavia.

Viszont az 1.4-es Albea igen!

Miközben beülve, hidegen indítva és városban hajtva a német konstrukció csendes és minőségi benyomást kelt, hiszen a magas hangok csillapítottak, a kevésbé tompított mélyekkel olyan balanszt adnak, hogy minőséginek érzed az autót.

Beülsz az Albeába, hidegindítás, mély komponens kevés, de a magas több. Nyersnek, sprődnek érzed  induláskor - főleg a német után átülve.

Aztán mész az autópályán 170 kilométert, meg vissza is, s a németből meggyötörten esel ki, hiszen a mély komponens eleve sok, de legalább megjelenik a magas is a pörgő motorral.

De elindulsz az Albeával egy munkahét után péntek éjszaka 11-kor Miskolcról Tatabányára (mert a haver bezárta a kocsijába a kulcsot, a pótkulcsot viszed utána...megtörtént). Reggel ötre érsz haza,  már tankolás után, s kimerült vagy, de az autót nem érezted hangosnak.

Na ez a nem mindegy.

S 16 év, s alvázvédelem előtt sem lett elegem a zajszintjétől.

 

Az e-Golfot meg a városban is hangosnak hallod. (Pedig nem az). Mert nincs motor/hajtóműzaj, cserébe annál hangosabbnak érzed a gördülési zajt.

A kutya is jó dolgában vész meg...

 

Az én Volgám (ma délutánra teljesen olyanra formáltam ösztönösen az ülés/pedálok/kormány háromszöget, hogy totál adja az érzést), akarom mondani ezres I30-am meg tapintatosan, urasan csendes. ;-)

 

Automata irigylése: Értem. S azt is tökéletesen megértem, aki nem érti az automata iránti vágyat.

Ha napi kétszer 20 percet vezet, miért is unná meg bármikor is!?

 

Én - most már ezek szerint - túl sokat vezettem kézi váltós autókat. Így beleuntam a váltásba, kuplungolásba, s emiatt is eleve abszurdnak tartom, hogy miközben már mindent IS elektronika vezérel, eközben ugyanúgy egy kiálló bottal tologatjuk össze a (fogaskerekeket) szinkrongyűrűket, miközben bal lábaddal egy pedált rugdosol, mint a 19. század végén..., de úgy, hogy annyira beidegződik a lábadba a rugdosás, hogy lehet Te már nem tudsz - én igen :-) - bal lábbal fékezni kézi váltós autót.

(Ha lefejeled  kormányt, rám ne hivatkozz!) 

 

;-)

 

Előzmény: www.octinfo.com (1619)