MemetikaTan Creative Commons License 2022.02.13 0 0 859

Csányi Vilmossal úgy alakult, hogy laza szakmai kapcsolatba kerültem a humánetológia és a memetika miatt. Neki is voltak memetika jellegű írásai még Dawkins első ilyen jellegű könyve előtt és vele egyidőben is.  Csak egy érdekesség, ami összefügg az evolúcióval és nyelvtani érdekesség is...

 

etológia:  Az etológia a biológiának az állatok viselkedésével foglalkozó ága

 

és ezen belül van humánetológia, tehát az állatokkal foglalkozó viselkedéstanon belül az emberállattal. :-) 

 

lehetne-e  egy teista-etológia is? - ami az Istenek viselkedésével foglalkozik???

 

"Érdemes megemlíteni, hogy Dawkins mémelméletével (eredetileg 1976-ban jelent ez meg) egy időben Csányi (1979, 1988, 1994) is hasonló felfogást fejt ki, amikor a replikáció szintjeiről beszél, s a kultúrát az emberi idegrendszerben kialakult ideák csoportszintű replikációjaként értelmezi. Vagyis a replikációs gondolat kiterjesztése a kultúrára a hetvenes évek végének nemcsak Dawkinsnál érvényes gondolata.

Dawkins elmélete - Csányihoz részben hasonlóan - feltételez egy sajátos emlékezetfelfogást is: a mém az agy "informácótartalmának egységnyi része", mely "az agyban fizikailag is jelenlévő tényező""  ...

 

"Ez a kettős materializmus megjelent már Csányi Vilmosnál is (Csányi 1979: 97), amikor az ideákat (reprezentációkat) "populációszintű önálló fizikai entitások"-nak tartja. Sperber afféle társadalomtudósként jóval érzékenyebb a mechanizmusok sokrétűségének kérdésére, mint Dawkins. Eleve úgy hozza be az analógiát, hogy az módot fog adni az eltérő szerveződési módú reprezentációterjedési mechanizmusok számára."

 

- Csányi Vilmos (1979): Az evolúció általános elmélete. Budapest: Akadémiai.

- Pléh Csaba A gondolatok terjedési mechanizmusai: mémek vagy fertőzések

 

http://www.dunakanyar.net/~di/cipcs1.htm