Pontosítanék: A NOx-ot az SCR semlegesíti, a szűrő a mechanikai szennyezést - azaz a kormot.
A nitrogén oxidok megjelenését elsősorban a légfelesleg (és a magas hőmérséklet) okozza, ezért főként a dieselre volt jellemző.
Egy Euro6d emisszós normát teljesítő benzines határértékei:
CO: 1.0
NOx: 0.06
PN: 6x1011
És egy dieseles:
CO: 0.5
NOx: 0.08
PN: 6x1011
Nos, a határértékek pont a részecskékre (PN = db részecske/km) ugyanannyit írnak elő.
Erre mondtam, hogy sztereotípia. Onnantól, hogy ugyanazokat a normákat kell tudniuk, hangulatkeltés minden más egyéb. A lefingott autókat kár ide keverni, a gyári csalásokat szintén, ezen már túl vagyunk.
Az Euro7
CO: benzin: 1, diesel 0.5 (milligramm/km)
NOx: egységesen 0.03 (milligramm/km)
PN: egységesen 1x1011 (darab/km)
Később ez tovább fog szigorodni.
Mindössze elolvastam a szabványt, nem a félművelt újságírókat szajkózom. Fentiek szerint egy normát megugró ilyen vagy olyan autó közt nem kéne különbségnek lennie. És pont ez a cél, szerintem is nagyon helyesen.
Az Euro7 másodsorban a környezeti feltételeken fog szigorítani, pl egy Euro6-os motornak mindezt -7 - +35 Co között, tengerszint feletti 1300méterig kell tudnia, addig az új előírás szerint -10 - +45Co
és tengerszint feletti 2200 méterig.
Bejönnek új vizsgált paraméterek és változnak a kibocsátott gázok besorolásai, valamint valósabb körülmények közt történik a mérés. Továbbá szigorítja az egy km alatt kibocsátható CO2 maximális értékét - de ez nem kötelező, pénzzel/büntetéssel azaz magasabb fogyasztói árral kiváltható. A többi paraméter betartása viszont nem fakultatív.
Azt azért vegyük figyelembe, hogy egy 6 litert és egy 15 litert fogyasztó autónak is ugyanannyi a megengedett NOx értéke minden km-re, tehát utóbbinál komolyabb utókezelés szükséges.
Érdekesség, hogy az Euro5b és a 6d között egy diesel autóra pont a ppm nem változott, csak szigorodtak a mérési feltételek - ötször! Benzinesre ezt nem is mérték, a 6-osnál jött be, nyilván nem véletlenül.
Ez csak a technikai indoklás volt. A szubjektív "de akkor is, nem szeretem, félek tőle, de megmondta a totalcar" érvekkel úgysem nem lehet vitázni.