Pilóta Creative Commons License 2000.01.14 0 0 927
Szia Mindenki,

Először is BÚÉK mindenkinek, hátha még nem késő. Aztán összeszedem a gondolataimat az új év 1. hozzászólásához...

A Jumbo tényleg szép darab egy madár, bár még sosem ültem benne. De azért én szeretek eljátszogatni a gondolattal, hogy talán már nincs is olyan messze az idő, amikor "leszorul" a 2. helyre, és hogy a büszke 1. helyezett kontinensünkről érkezik, ahonnan 20 évvel ezelőtt senki sem várta volna.

De azért a Jumbóhoz is szép teljesítmények fűződnek. Két érdekes hír, ami anno megragadta a figyelmemet a Flight magazin régebbi számaiból:
- Rendszeresen közzétesznek különböző kimutatásokat, ezek közül az egyikben a világon legtöbb repült órával rendelkező gépek szerepeltek. Az 1. helyezett "természetesen" egy Jumbo volt, 90 000 óra körül, amit 25 év alatt sikerült összeszednie. Ha egy kicsit játszunk a számokkal, kiderül, hogy a gép ez idő alatt több, mint 10 teljes évet töltött a levegőben, vagyis naponta átlag majdnem 10 órát repült. Azt hiszem, erre már nem túlzás azt állítani, hogy kiforrott konstrukció...
- Egy hírben az szerepelt, hogy a Quantas és a British Airways megállapodás kötött egymással, miszerint a pilótáik bizonyos járatokon kölcsönösen egymás gépeit fogják repülni, így jobban kihasználhatják a kapacitásokat. A felek szerint nem lesz probléma, mivel a két légitársaság 747-400-asai csaknem teljesen megegyeznek. Ehhez illusztrációként egy fénykép szerepelt, amelyen egy BA és egy Quantas 747-es áll egymás mellett: a BA az (akkor még) teljesen szolid, alul sötétkék, felül fehér festéssel, a Quantas gépe pedig pirosban, rikító narancssárga, kék és zöld, bennszülötteket idéző motívumokkal, kengurukkal, stb. Alatta a képaláírás: "a két társaság gépei csaknem teljesen megegyeznek" ;-)

Hajtóművek: szerintem a mai napon a 777 hajtóművei azok, amelyek a legtöbb említést érdemlik. Szép, hogy a Jumbónak az össztolóereje nagyobb, de azért mégis durva, hogy a 777 majdnem ugyanannyit nyom 2 hajtóművel. Sőt, ha belegondolunk, hogy az AXX-nek 4 ilyen hajtóműve lesz... Egyébként érdekes, amit a Concorde és a Jumbo összehasonlításáról elhangzott. Álló helyzetben, "fékpadon" tényleg nagyobb a Jumbo össztolóereje, de valószínűnek tartom, hogy utazómagasságon, utazósebességen a Concorde nyerné meg a csatát.