btamas2 Creative Commons License 2022.02.01 -1 2 170

félig OFF

Több pontban is félrecsúsznak a dolgok. 

 

"Szándékosan volt 2007.05.01-én áremelés a diák kedvezmények szűkítése"

Ez minden Volán járatra egyformán érvényes volt, függetlenül attól, hogy a Volán indította, vagy "vonatpótló" volt. A vonatpótló ez esetben ugyanis nem egy, a MÁV által megrendelt és vasúti díjszabás mellett üzemelő járat volt, hanem menetrendszerinti helyközi "Volán" járat.

 

 

"ennek ellenére volt utas"

Kérdés az, hogy melyik járatokon, milyen viszonylatban mennyi. 

Ugyan abszolút nem reprezentatív adat, egyszer utaztam a  13.10-es Eger-Salgótarján vonatpótlóval Recskről Tarjánba. A busz üresen ért Recskre, hárman szálltunk fel, abból ketten Derecskén leszálltak. Tovább egymagam utaztam Tarjánig. Ez egy hétköznap kora délutáni igény. Úgy vélem, a vasárnap hajnali járat sem lehetett sokkal népszerűbb.

 

"a busz hosszabb útvonalon szolgálta ki a településeket."

A vonatpótló útvonala teljes egészében párhuzamos volt a vasútéval. 

Ha arra gondolsz, hogy hosszabb útvonalon szolgálta ki az Egerbe utazni kívánókat, igen, nyilvánvaló, nem is azért indult a járat, hogy Recskről 20 kilométeres kerülővel szállítsuk az embereket Egerbe. Kálra illetve Kisterenyére kellett volna szállítani. Már ha lett volna kit.

 

"A Nógrád Volán az időpontokat us tologatta, hogy ne a saját 1349 1352 stb vonalak járatai elől vegyen el utast a Vonatpótló."

A Nógrád Volános járatok Salgótarjánból 4.30-kor és 15.50-kor indultak Egerbe.

A fent említett vonalakon 5.40-kor, 6.35-kor, 7.50-kor indultak járatok, délután 13.30-kor volt az utolsó tarjáni busz. 

Visszafelé 13.10 és 19.10 a "vonatpótló", ezentúl 12.40, 15.00, 16.00 és 17.50 voltak indulási idők. 

Amint látható, a közvetlen Salgótarján-Eger utasokat a járatválasztásban az indulási idők nem befolyásolták.

És még egyszer, a vonatpótló IS saját járat volt, tehát a Volán önmaga elől "vett el" utast.

 

 

Még egyszer: ha valóban van releváns utazási igény Mátraballa-Verpelét között akár Kisterenyére, akár Kálra, akkor miért nincs busz sem? A volánnak nem érdeke a profit, ha olyan jövedelmező az útvonal?

 

 

"Ami a Starján-Debrecent illeti:

Közel 5 órás buszos utas nem mindenki vállal be"

Jelenleg két vonalon jár busz Salgótarjánból Debrecenbe. Az 1301-es Gyöngyös-M3 útvonalon a menetidő 4 óra. A 1447-es Eger-Recsken át 4 óra 30 perc (Tiszafüred és Debrecen közt Balmazújvároson át, ami 20 perccel hosszabb menetidőt eredményez).

Ha kiszámoljuk, hogy a Debrecen-Füzesabony 1:55, Füzesabony-Kál 0:07, Kál-Kisterenye 1:32, Kisterenye-Salgótarján 0:20, akkor látható, hogy szintén 4 óra lenne a megálmodott közvetlen vonat menetideje. Ezt "mindenki bevállalja"?

 

 

 

"A vonaton voltak turisták akik kerékpárral stb utaztak ezt biztos nem viszi el a busz" 

Igen, kerékpáros turistát nem visz el a busz. Mennyi van belőlük? A nyári szezonban hétvégente 2-10? Az eredetileg megválaszolt posztban napi 2-3 vonatpár volt a kívánatos.

 

"ráadásul Parád és környéke is úticél volt."

A vasút megálló Recsk-Parádfürdő, tehát innen a Parádra tartóknak ugyanúgy buszra kellene szállni.

Egyébként az 1447-es vonal járata ugyancsak megáll Recsken. Ha szeretnénk látni, mekkora utasforgalom van Debrecenből a Mátrába, akkor tessék utasszámlálást végezni. 

 

 

Távolsági forgalom a két végpont között jól láthatóan kimerül a Debrecenben tanuló egyetemistákban, az egyébként majdnem párhuzamos 1447 sem tud naponta megtölteni egy busznyi utast Egeren túl. Nem hogy három vonatnyit.

Előzmény: f_k (162)