trizs77 Creative Commons License 2022.01.30 -1 2 152

Más téma :

 

Ipolytarnóc

 

Az egyik Nógrád megyei aktivista mostanában kampányol a Balassagyarmat – Losonc közötti vasúti közlekedés vissza állításáért.

Nem baj.

 

https://iho.hu/hirek/a-vasuti-szemelyforgalom-helyreallitasat-szorgalmazza-balassagyarmat-es-losonc

 

https://concretemedia.hu/2022/01/14/a-vasuti-szemelyforgalom-helyreallitasat-szorgalmazza-balassagyarmat-es-losonc/

 

 

A baj – nekem – az, hogy mint  minden vallási fanatikus Ők sem a feladatot vizsgálták meg vagy célt tűztek ki hanem eszközt választottak.

Komolytalanná téve az egyébként dicséretes buzgalmukat.

 

Mi a feladat ?

-      közforgalmú közlekedést biztosítani az Ipoly völgye lakóinak a magyar oldalon,  a szomszédos országban lévő,  Losonc várossal.

-      Ok.

 

Az átjárás most is biztosított immár évtizedek óta.

Közforgalmú eljutás (vonat vagy busz) viszont nincs.

 

Ipolytarnóc - Kalonda határállomás a 2205-ös számú országos főút 25.120 km szelvényében van.

A határállomás előtt kb. 120 méterre található egy forgalom számláló berendezés, mely a határ forgalmát méri.

 

 

Azért jó, hogy itt van, mert így a számlált forgalomban nincsen benne az Ipolytarnócra/ról tartó forgalom, hanem csak az a jármű szám mely valóban átlépi a határt.

 

A 2020-asadatok alapján ott egy átlag napon (két irány együtt) a következő forgalom zajlik:

 

-      Személygépkocsi kb. 103 db,

-      kisteherautó 23 db,

-      Busz 6 db,

-      Nehéz teherautó 1 db,

-      motorkerékpár 3 db,

-      Kerékpár 10 db.

 

Ez két irányra és 24 órára értendő.

A 2020-as adatok a pandémia visszafogottabbak mintegy 30%-kal mint általában, de ha a mostani számokat felszorozzuk +30%-kal akkor se egetverő ott a forgalom.

 

A 23 db kisteherautót nyilván nem fogja kiváltani a közlekedtetni tervezett közforgalmú eszköz (legyen az bármi) , mert a kisteherautóval valamilyen munkavégzésre/ről utaznak az ilyen járművet vezetők.

 

A 6 db autóbusz, mely irányonként napi 3 db autóbusz pedig nagy valószínűséggel valamilyen szerződéses munkásszállító járat lehet, mely vagy:

 - az Ipoly völgyi magyar falvakból szállít munkásokat füleki vagy losonci üzemekbe, vagy a túloldalról Szécsénybe, esetleg Bgyarmatra.

 

Ez tehát szintén nem célközönség.

 

Maradnak a napi 103 személyautó utasai mint potenciális közforgalmú utas jelöltek.

 

Bízzunk benne, hogy a pandémia után felfutás következik, vissza áll az eredeti állapot tehát az említett kb. 30%-kal szorozzuk fel ezt az értéket.

Akkor a várhatóan bekövetkező béke évre kb. 144 személygépjárművel számolhatunk.

Naponta.

Két irány együtt.

 

A személygépjárműveket a KSH már évek óta nem 1,1 hanem 1,2 utassal számolja.

Tegyünk így mi is.

144x1,2=173 fő.

 

Mivel ez két irány együtt, felezzük meg = 86 fő.

A 86 fő kb. 70 de inkább 75%-a továbbra is személyautóval fog ott átjárni (országos átlag) ez kb. 65 fő.

86-65= 21 fő.

 

Maradt 21 utasunk, naponta és irányonként  akit ezentúl nevezzünk közforgalmú utas jelöltnek.

 

Ennek a napi (irányonkénti) 21 főnek kell valami olyan közforgalmú közlekedést szerveznünk mely a magyar Ipoly völgyi településekről közvetlen eljutást biztosít nekik  Losoncra.

A napi 21 utas biztosan nem egyszerre kívánja átlépni a határt, hanem – vélelmezhetően – reggel 6,00 és este 22,00 között valamikor.

Az átjutás nyilván nem egyenletes, hanem reggel arra felé délután visszafelé erősebb.

 

Nem tévedhetünk sokat, ha a napi 21 főből kb. 10 fő utas jelölt utazását az egyik reggeli időpontra (legyen mondjuk 7,30) tesszük.

Természetesen lehet 7,30 helyett 7,00 óra is vagy 8,00 óra is attól függ mit feltételezünk milyen célból akarnak el/át jutni az említett két városba ?

 

-      Iskolába fognak menni ?

-      Dolgozni járnak át ?

-      Orvoshoz mennek át ?

-      a RAPP községi fürdőbe mennek?

-      Bevásárlás célú az utazásuk ?

-      más ?

 

Nyilván minden cél eléréséhez más és más határátlépési időpont lesz az ideális.

Feltételezhetjük, hogy ha a napi 21 fő utas jelöltből 10 fő reggel átmegy, akkor a másik 11 fő, a nap további részében (ami kb. 13-15 óra is lehet) közel egyenletes eloszlásban lépi át a határt.

 

Ez azért lényeges mert a tervezési csúcsunk reálisan kb. 10 fő körül mozoghat.

Illik ezt 100%-kal felül tervezni, előre nem látható rendkívüli utas terhelések probléma nélküli kezelése miatt.

2x10= 20, tehát valamilyen olyan közforgalmú eszközt kell választanunk mely max. 20 főt, kényelmesen csomagjaikkal együtt) el tud szállítani.

 

S itt jutunk el az eszköz választáshoz.

Nem az eszközhöz keresünk feladatot hanem meghatároztuk a feladatot és annak végrehajtásához keresünk hatékony eszközt.

 

Ezt a max. 20 fő szállítására alkalmas eszközt, amin egyszerre ritkán lesz 10 főnél több utas, naponta hányszor kívánjuk átküldeni a határon ?

 

Ide kell a józan ész.

 

Melyik eszköz a leggazdaságosabb ahhoz, hogy közforgalmú személyszállító szolgáltatóként kb. 10-15 főt, igen ritkán 20 főt átvigyen a magyar-szlovák határon Ipolytarnócnál ?

 

 

más

 

Május elsejére terveznek egy különvonatot Bgyarmat és Losonc közé.

Ok.

Arra jelentkezni fog kb. 300 fő.

Mert attrakció.

Ok.

 

Ha valahol szerveznek egy lovasbemutatót arra elmegy 1000 néző.

De az 1000 néző nem lóháton és nem lovaskocsival megy el a lovasbemutatóra.

Sőt.

Az  1000 ember – bár nagyon tetszett neki a lovasbemutató – másnaptól nem lóháton jár munkába vagy iskolába.

 

A május elsejei különvonat kb. 300 utasa sem fog naponta vonattal átjárni a magyar-szlovák határon Ipolytarnócnál.