Tán e két város felé a vasúti eljutás javítása és a buszok ritkítása nem hozott kedvező eredményt? Vagy akkor mi lenne az "egri példa"?
Írnál erről egy kicsit bővebben?
A Bp-Salgótarján kapcsolat jövője szempontjából tanulságos lehet.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jó területen kapisgálsz.
1.
Mint tudvalévő a Győr-Budapest-Győr buszok kiváltása volt az első ilyen ügy, 2010 után.
Ez egy siker történetté vált.
A váltásig, amikor buszról vonatra ültették az embereket, 30-60 percenként jártak a buszok Győr-Budapest úton hajnaltól késő estig.
A buszokat egy tollvonással megszüntették és az utasokat átültették, átkényszerítették a vonatokra.
Volt miatta kisebb morgás, de a vonatokon bőven volt szabad kapacitás és felszívta a buszos utasokat.
Siker, függöny, taps.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
2.
Pár év múlva ugyanezt megpróbálták a :
- Zalaegerszeg-Budapest és a
- Nagykanizsa - Budapest buszok megszüntetésével.
a feltétel az volt, hogy a vonatok ugyanúgy érjenek le 3 óra alatt Budapestről a két városba mint ahogy a buszok vagy 15-20 évig leértek.
Kicsit kipofozták az érintett vasúti pályákat és a vonatok leértek.
Ha nem is pont 3 óra alatt (de olyan is volt) de 3 óra 5 perc, vagy 3 óra 10 perc alatt leértek.
Lehetett buszt megszüntetni.
Meghírdették a megszüntetéseket, hogy ezentúl busz helyett vonattal.
Ok.
S ekkor jött a meglepetés.
Zala megyében/ből a nagyrészt kormánypárti szavazók, a kormánypárti országgyűlési képviselőnek hirtelen felindulásból küldtek majdnem 2000 tiltakozó levelet, üzenetet, stb.
Tiltakoztak a busz megszüntetési tervek és a vonatra átkényszerítés ellen.
Leginkább fiatalok, aktív szavazók.
A kormánypárt ellenzéki összeesküvést sejtett az ügy mögött és megbíztak egy céget, vizsgálja meg a tiltakozók hátterét.
S itt a második pofon.
A tiltakozók döntő többsége kormánypárti érzelmű. elkötelezettségű volt.
Berendelték Budapestre az érintett Zala megyei O.Gy. képviselőt és eldöntötték.
Megszüntetünk valamennyi buszt, de a buszok fele megmarad.
a tiltakozás elült.
Mindenki megnyugodott.
Azóta is így járnak.
A buszok fele tövább jár, gyorsjáratként Zalaegerszegre is Kanizsára.
A másik felük helyett meg már van vonat.
Átszállásmentes vonat.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
3.
A harmadik ügy az Egri volt.
Ott is már túl voltak előkészítésen.
Már megszellőztették a sajtóban.
Szoktatták hozzá a közvéleményt.
Évtizedig harcoltak az óránkénti közvetlen vonatért Egerből Budapestre.
Megkapták.
Logikus döntés volt, hogy ha megvan óránként a közvetlen vonat 211 ülőhellyel, akkor nem kell óránként busz Budapestre 45 ülőhellyel.
De ott is az utasok köptek bele a levesbe.
Amint Zalaegerszegen kitört a balhé, Egerben is megindult az aláírás gyűjtés, szerveződtek kis csoportok az autóbuszok megszüntetése ellen.
Az érintett Egri O.Gy képviselők már felkészültebbek voltak, hisz az Egerszegi balhé Ő előttük két-három héttel zajlott, tehát ők már az egri zúgolódás kezdetén felléptek a tiltakozó csoportok ellen.
Ők nem felezték meg a buszokat, csak icirit ritkítottak rajtuk.
Leginkább másodrészeket töröltek.
Így most Egerből van busz is vonat is óránként.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
4.
A negyedik a Salgótarjáni lett volna.
Ezt még a kidolgozás kezdetén leállították, az egri példán tanulva.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
5.
A kormányzó párt közlekedéssel foglalkozó felső vezetőinek és az őket vezető politikusoknak kijózanító volt a két eset.
A Zegi meg az Egri.
Saját híveik mordultak fel.
A felmordulásnak nem volt politikai színezete.
Az a dogma, hogy a tömeg azért, csak azért buszozik mert nincs megfelelő vasút, megdőlt.
Kiderült, hogy nem csak azért.
Pedig ezt a dogmát évtizedekig ismételték.
Tanulság az, hogy a központi nép boldogításnak is vannak határai.
A 2015-ös Közlekedésfejlesztési tervben még szereplő :
- Kecskemét-Budapest,
- Székesfehérvár-Budapest,
- Dunaújváros - Budapest,
- Gyöngyös - Budapest
autóbusz járatok megszüntetését és utasaik átültetést vonatra határozatlan időre elnapolták.
Volt még egy siker történet az évtized vége felé.
Sok busz járt Tatabányától nyugatra lévő településekről Budapestre.
Közös jellemzőjük volt, hogy Tatabányától Budapestig (pár kivételtől eltekintve) az M1-es autópályán jöttek.
Nos ezeket az autóbusz járatokat megszüntették. utasaik vonattal járnak azóta.