Egyetértek Trizzsel: nem szomorkodni kell, hanem végiggondolni különböző opciókat.
Viszonylag gyorsan és konfliktusmentesen végiggondoltuk, hogy nem lehetetlen, de szinte teljesen felesleges nagyívű vasúti beruházásokban gondolkodni: évtizedekre elszipkázza a térség közösségi közlekedésére fordítható pénzt, miközben nem old meg semmit.
(Persze ez nem jelenti azt, hogy egy ilyen beruházás a., nem fog megvalósulni; b., akár ezen a topikon is magától értetődő módon nem írja le, hogy ez bizony nem zsákutca; csak épp nem lehet könnyen észérvekkel megtámogatni.)
Ezzel együtt a szinten tartás vagy a romlás lassítása reális és fontos cél volna.
A kérdés tehát: hogyan lehet Nógrád megye közösségi közlekedését értelmesen, jól, hatékonyan, az ott élők életminőségét javító módon megszervezni?
Gondolnám, hogy az alapvető szegmensek itt is ugyanazok:
Kielégítő-e a:
- megyeszékhely és főváros összekötése?
- nem megyeszékhely és a főváros összekötése?
- megyeszékhely és a szomszédos megyeszékhelyek, szomszédos nagyobb megyei centrumok, települések összekötése?
- megyeszékhely és távolabbi, országos jelentőségű (pl. felsőoktatási, orvosi) centrumok összekötése?
- megyeszékhely és a megyéhez közel eső külföldi nagyobb város / városok összekötése?
- megyeszékhely és a többi megyei térség (járás) összekötése?
- megyeszékhelyen kívüli, megyén belüli térségek összekötése?
- az egy járáson belüli közlekedési pók működése?
- a járási pókok összekötése?
Az utas számára tkp. tökéletesen mindegy, hogy mindez busszal vagy vonattal van-e megoldva. A kérdés az, hogy meg vannak-e oldva?