Azért közröhej, hogy ma lassabban lehet lejutni a Balatonra vonattal, mint a századelon. Villamosítás meg duplavágány ellenére. Kocsival egy óra alatt lent van az ember Siófokon, ha hárman vagyunk, még olcsóbb is. Amíg ezt nem veri meg a vasút, addig nincs mirol vitatkozni.
A mai rendszeru vasút sajnos halálra van ítélve. De nem baj, addig is lehet sztrájkolni, amíg még van hol és még nagyobb veszteségekre kényszeríteni a munkáltatót. Kinek is fáj az? Nem mindegy, hogy a költségvetés 35 vagy 36 milliárddal szanálja év végén a MÁV-ot? A vasutasoknak mindegy, a vezetoknek is, csak az országnak nem. Aki ezt belátja, az nem fog egy ilyen politikai indíttatású sztrájkot támogatni.
A vasút számára két alternatíva van.
1. Francia típusú, állami monopólium, eros szakszervezettel. Évente legalább egy általános sztrájk, napokra megbénítva az országot. Iszonyatos állami támogatások, iszonyatos veszteségek. Az aktuális kormányzat állandó revolverezése.
2. Angolszász típusú kisebb, regionális vasutakra szétprivatizált megoldás. Sokkal kevesebb, de muködo és elfogadható színvonalú vasútvonallal. A vasutasok nem érdekeltek a sztrájkban, mert kisebb tokeereju és államilag csak a személyszállításban támogatott munkaadójuk hamar tönkremenne és egy nagyobb sztrájkkal így a saját munkahelyüket sodornák veszélybe. Divide et impera alapon országmegbénítás szinte kizárt. (Nemtom figyeltétek-e, a Volánoknál nincs sztrájk, még szolidaritási sem, sot, minden muködoképes buszt beállítanak amit csak tudnak). Ennak a támogatása is sokba kerül, de biztos, hogy kevesebbe, mint az 1.
Mindenkire rábízom, hogy eldöntse, az egyes szereploknek (vasutas, vasutasvezeto, szakszervezetis, kormánypénzügyes, utas, állampolgár, konkurens szolgáltató, konkurens szolgáltatónál munkavállaló) mi az érdeke. Azt viszont borítékolom, hogy ha a vasutasok sokat ugrálnak, a kormányzat (mindegy milyen színezetu) igen gyorsan a 2. megoldást fogja választani és akkor lottek a MÁVnak meg egy csomó munkahelynek is. Aki a cehhet állja, kedves sztrájkoló vasutasok, az elobb-utóbb megunja ha palira veszik.
Végül is nem is baj, ha sok a sztrájk, legalább hamarabb lesz valamilyen döntés. A bankokat már kimosták, a TB-t is talán helyre teszik, most jöhet a MÁV, hogy az ország pénzét ne szórjuk feleslegesen. Még jó, hogy pesti vagyok és a vonatokat ritkán használom (bár nagyon szeretem).
Bocs, ha kicsit OFF volt és hosszú.