division by zero Creative Commons License 2000.01.06 0 0 17
Elöször 81-ben jártam Kemencén, akkor még voltak szállításra kikészitett farakások a Hamuháznál, a vágányok között.
Késöbb amikor Kemencén a starnd melletti réten sátoroztunk, akkor már vonatot is láttam.
Ekkor már csak munkások szállítása folyt, reggel 6-7 között ment fel a vonat, ezután a mozdony visszagurult a strandig, ott a "faházban" (söt elöször még nem is volt faház, csak egy kiselejtezett nagyvasúti tehekocsi, ez még most is meg van a töltés túloldalán) lévő büfében neki állt sörözni a mozdonyvezető, egészen estig. Amikor az egyes munkások végeztek akkor 1-1 kocsival legurultak, és ők is beálltak kocsmázni, így szép lassan összegyült a vonat a mozdony mögött. Este 8 körül indultak haza, ekkor humán meghajtással hozták lendületbe a vonatot, bár néha az MD40 is besegített.
A szerelvény összeállítása (fölfele menet): elöl a homokozó kocsi: kis kéttengelyes kocsi, hosszában, középen egy pad, alatta egy 1/3-nyi olajoshordó darab, ebben volt a homok: ha sikos volt a sín, akkor felült egy munkás, és kézzel szórta a homokot a vonat elé. A kocsinak szabvány kisvasúti ütközője volt. Erről a kocsiról nem találtam képeket a KBK oldalán.
Utána a mozdony (MD40), utána az érseki kocsi (csak ha sok munkás volt), utána 1-2 kéttengelyes, pados személykocsi, ezeknek nem volt szabvány ütközője, láncokkal voltak csatolva.
Én utaztam a homokozókocsin, a kéttengelyes személykocsin, és az érseki kocsin is.