ElPocoLoco Creative Commons License 2000.01.04 0 0 956
Zétényi levezetése tagadhatatlanul logikus. Csak szerintem kiindulási alapja helytelen (idejétmúlt), így törvényszerű a félrecsúszás.
Honnan is indul ki?

"A középkorban elterjedt felfogás – az ókor görög, majd római filozófusai , mint Cicero, a híres köztársaságpárti politikus, majd Pál apostol tanításai, Aquinói Szent Tamás XIII. századbeli nézetei és követőik nyomán – az egyházat, illetve az államot élő – organikus – emberi szervezetként szemlélte és írta le.

Szent Tamás szerint “az összes emberek, akik egy közülethez tartoznak, testnek tekintetnek, és az egész közület embernek”. Az egyháznak és az államnak ilyen organikus felfogása már a XIII. század végén ismert volt hazánkban, s a XV. századi felfogás azokat tekintette az ország tagjainak, akik az ország ügyeinek intézésében részt vettek.

Ebben az értelemben a Szent Koronához tartoztak az országot irányító személyek, a XV. század végén a rendek, mint a Szent Korona tagjai, míg más tekintetben az ország testét alkották a “Magyar Szent Koronaház tartozó” területek, amelyen belül tagok voltak az egyes tartományok, országrészek, mint Horvátország, Dalmácia, Szlavónia, Erdély és más területek, mint pl. Raguza. Az ország, tehát egyúttal a Szent Korona tagja minden nemes, a városok és más közületek."

Hát szerintem ez a "a középkorban elterjedt felfogás" (amiből aztán levezeti a Tan indokoltságát) az, ami ma nem helytálló.
Aki egy emberi test mintájára képzeli el az államot, az kimondja, hogy az törvényszerűen úgy épül fel, ahogy, és törvényszerűen az a feje, a karja, a lába, aki, valamint erősen hierarchikus, elitista szemléletű: hiszen nyilvánvaló, hogy a Fej előrébbvaló mint a Kar, a Láb.
Ez a párhuzam az egyháznál helyes lehet: ott ugyanis egy "felülről" elrendelt, örök berendezkedésről van szó, ahol egyértelműek az alá-felérendeltségi viszonyok.
Az államot azonban ma nem így képzelem: az állam az emberek, a polgárok által létrehozott közösség, amit azért alkottak, hogy az bizonyos szolgáltatásokat nyújtson nekik (tehát nem az Állam a cél, és az Egyén az eszköz (a kar, a láb), hanem fordítva). Ha nem nyújtja ezeket a szolgáltatásokat, akkor meg kell változtatni a felépítését, vagy leváltani a veztőit, stb.
Tehát a példánál maradva: a Láb (az egyszerű ember, a polgár) előrébbvaló vagy legalábbis egyenrangú, mint a Fej (az őáltala választott és az ő szolgálatára szerződött vezetők)
Aki ennek ellenkezőjét próbálja bármilyen maszatolással elhitetni velünk, az a mi szabadságunkra tör.

Ha viszont nem áll az Állam=Emberi test párhumam, értelmetlenné válik a "Mindannyian a Szent Korona tagjai vagyunk" szlogen is.

Előzmény: Patmore (945)