A hiányzó M4 csomópontról legutóbb november 23-24-én értekeztünk.
De azt "elsodorta" az M100 körüli hype...
Az M5 Csengele "rejtett" csomóponttal kapcsolatos kérdések úgy tűnik "meghallgatásra" találtak (MTI):
"Csengele környéki közúthálózat közötti közvetlen kapcsolatot a Strabag Általános Építő Kft. alakította ki a Magyar Közút Nzrt. beruházásában.
A Csongrád-Csanád megye és Bács-Kiskun megye határán található helyszínen mintegy nettó 198 millió forintból megépült 467 méternyi új út – derül ki a közbeszerzési adatokból."
Ha így van, akkor az a költségekre vonatkozó miniszterhelyettesi nyilatkozatot cáfolja.
Elnevezés: Közúthálózat felújítás 2020-2024-DA-10. VÚNY
Rész száma: 50
II.2.2) További CPV-kód(ok):
Fő szójegyzék Kiegészítő szójegyzék
Fő tárgy: 45233140-2
II.2.3) A teljesítés helye:54 NUTS-kód: HU333
A teljesítés fő helyszíne: M5 autópálya, Csengelei pihenőhely, 54121 j. út és
50494 j. út között, valamint 54121 j. út és 50495 j. út között
II.2.4) A közbeszerzés ismertetése:
M5 autópálya Csengelei pihenőhely közúti hálózatba illesztése összesen 467 méter hosszban.
A szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 198991876
V.2.1) A szerződés megkötésének dátuma: 2021/09/02
Tehát a kivitelezésre 3 hónap jutott, ami 467 m út megépítésére reális,
ami a költségeket illeti: 426 millió Ft/ km
Az agrárminiszter-helyettes parlamenti államtitkár februárban félretájékoztatta a közvéleményt...
"A kivitelezés előreláthatóan 1,1 milliárd forintból valósítható meg."
Jó ég: ÖTSZÖRÖS (nagyságrendi) tévedés!
Akkor februárban még hihettük (volna), hogy ez "csak a szokásos" drágulás, és emiatt volt évtizeden is túl a döntéshozatal,
de ha "csak" 199 millió Ft volt, akkor megdöbbentően pitiáner a döntés késleltetése, ugyanakkor eltúlzott a megünneplése is.
Mint ahogy a rejtett csomópont jelentősége is nagyobb, mint a kiviteli költsége.
"Száz vasutat, ezeret, csináljatok, csináljatok..."
írta Petőfi a XIX. században.
A XXI-ben lehetne minél több autópályán (rejtett) csomópont is...
De, mint az Újszilvás M4 elborzasztó példája jelzi: még a meglévő összekötő utat is beszántották,
hogy azután (az újratervezéssel töltött évek múlva) mégis engedélyezzék...
...és akkor még nem is írtunk tucatnyi más helyszínen is hiányzó felhajtókról.