padisah Creative Commons License 2021.12.02 -3 1 26312

az M kezdetű dolgok nem Budapest belterületét jelentik, és gyakorlatilag nem praktikus arra hogy Bp egyik részérből a másikat elérje az ember autóval

én becsszó megpróbáltam M0-t használni arra hogy Soroksárról Békásmegyerre menjek autóval, de se költségben se időben sehogyan nem érte meg, túl nagy kerülő

 

az alagutak építése egy kifejezetten ésszerű megoldás lenne a Bp belterület autós átjárhatóságának a javítására

ez egyik koncepcióm az, hogy a sugárutak alatt (vagy a körutak alatt) menjenek olyan gépjármű alagutak, ahol menetirányok egymástól legalább fallal el vannak választva, vagy másik alagútban futnak, és minden kereszteződés szintben el van tolva

 

ebből a fallal elválasztásnak kritikus szerepe van, ugyanis ezzel az a cél, hogy az alagútban lévő légtömeg lendüljön mozgásba - egy irányba

ha nincs a két sáv egymástól elválasztva mint a metróalagutaknál sem, meg a Budai váralagútnál sem, akkor a két irány által keltett légmozgás kiegyenlíti egymást, és az alagútban lényegében áll a levegő

 

egyrészt a cseréjéről aktív gépeknek kell gondoskodnia, aminek energiafogyasztása van

másrészt a benne haladó járműveknek légellenállást okoz

 

ha viszont a légtömeg mozgásba tud jönni, akkor csak a sebességkülönbség okoz légellenállást, illetve ez a légtömeg végső soron a csőfalon súrlódik, és ott keletkezik erő illetve munkavégzés ami elvész és hővé alakul

 

végső soron ez az elrendezés csökkentené a benne közlekedő járművek fogyasztását

a károsanyag kibocsájtást pedig amellett hogy szintén csökkenti  - eleve kisebb lesz az energiaigény, nincsenek gyorsítások/fékezések mert nincs kereszteződés - még kontrollálhatóbbá is teszi, hiszen így az alagútban keletkező légszennyező anyagokat lehet szűrni, akár abszorpciós elven, akár elektrosztatikus úton - a finompor pl ilyen módon remekül eltávolítható lenne a levegőből, mielőtt felhígul annyira hogy ez már nagyon drága lenne

 

az alagút úttestje alatt értelemszerűen nem lesz közmű, ezért nem kell rendszeresen felvágni és bolygatni, ezzel magát az utat hetekre lezárni, és aztán visszaadni egyre gyatrább állapotban. Mivel nem éri napfény, és nincs az időjárásnak sem kitéve, ezért kevésbé sérül, fagy fel, nem kel sózni, télen hótakarítani etc

 

ja, és az ultimate: nem kell feltétlenül kisajátítani a felette lévő telkeket, ezzel akár még olcsóbb is lehet mint egy felszínen kivitelezett úttest

 

hátrány hogy balesetek, tűz esetén nehezebb lehet az oltást/mentést megkezdeni erre fel kell készülni, akár sínt építeni a menyezetbe amin lehet a feltorlódó autók fölött közlekedni

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (26311)