Törölt nick Creative Commons License 2021.11.24 -1 0 126382

"Egyre több olyan dolgot írsz, ami szerintem igen távol van a valóságtól."

 

A valóság az, hogy nem írt hülyeséget, sőt igazából te vagy távol a valóságtól a  + 4 milliós kijelentéseddel.

 

Az emberek 99%-a jellemzően azért telepít napelemet, hogy a jelenlegi rendszerben a saját fogyasztását próbálja meg valamilyen okból kicsit ellensúlyozni/kompenzáln. Az ok lehet több is, gazdasági, szemléleti, vagy mert balek (szerinted), akármi.

 

Nem igazán van olyan eset, amikor valaki "csak" azért telepít napelemet, hogy az elektromos járműve fogyasztását próbálja meg ellensúlyozni. A helyzet fordított. Felteszi az adott méretű napelemet a tetőre ami nagyságrendileg fedezi az éves fogyasztását, és ha előrelátóan gondolkodik, és a feltételek is adottak, akkor próbál a jövőre tekinteni. Azaz átgondolja, lesz-e még plusz fogyasztó majd valamikor - ilyen esetleg az ecar is, de ilyen lehet pl a klíma sütő stb is. És megnézi a lehetőségeit, mind gazdaságilag (beruházás) mind fizikailag (pl van-e elég hely a tetőn vagy bárhol). Ez nem úgy szokott lenni, hogy van egy villanyautóm, akkor rakok fel napelemet, az ingatlan fogyasztása meg em számít nem is érdekel.   sorrend pont fordított.

 

Így viszont tök igaz amit írt. Ha akarsz mondjuk egy 3kW-os napelemes rendszert telepíteni (mert a te fogyasztásodnak ez felelne meg, de mondhatnék 5kW-ot is), akkor ahhoz képest egy +1.5kW -os rendszer (évi 10ezer km futásteljesítmény esetén) már nem olyan nagy felár, mintha 0 telepítés lenne.  A kettő között kb 4-500ezer ft árkülönbség van beruházásilag ahogy írta. Ha mondjuk évi 20ezer km a futásteljesítmény akkor kell egy 3-4kW körüli plusz rendszerméret, azaz duplája a tervezettnek, ami kb +800ezer-1millió körül van műszaki tartalomtól függően. A "szűz" rendszer telepítésének verzióit már korábban leírtam, nem ismétlem magam.

 

"Maradjunk tisztán annál, hogy egy villanyautó hogyan lehet nyereséges befektetés egy benzineshez képest."

 

Ma más simán az, csak máshol vannak a súlypontok. Sajnos a villanyautó beruházásilag drágább, mint egy benzines, ellenben a fenntartási költsége töredéke a benzinesnek. Azaz érdemes megvizsgálni ezen költségeket mondjuk 10 éves élettartamra, vagy pl 200ezer km futás tartalmára. 200ezer km alatt az üzemanyag költsége a mostani áron napelem nélkül is kb. 5-6 millió forintos különbséget ad a 4 milliós felárral szemben. És nagyon sok fenntartási költség nem jelenik meg ami benzinesnél igen, ami számszerűsíthető akár ft/km alapon is.

 

Azaz hosszabb távon ma már mindenképpen kisebb maga a fajlagos km költség, cserébe nagyobb beruházást igényel, és bizonyos szinten korlátozottabb használatot (ez utóbbi már egyre inkább nem igaz, és a jövőbe még inkább nem lesz igaz).

Előzmény: Mekk Elek ezermester (126379)