trizs77 Creative Commons License 2021.10.28 -1 7 56592

RÁBA autóbuszok

 

1998-2001 között 227 db (?) Rába autóbusz készült Győrben.

Pontosabban kettő még Belgiumban.

 

Az 5 különböző változatban gyártott buszok mindegyike a volánokhoz és az MVK-hoz került.

Olvtársunk - kérésre - összeírta mennyi van még forgalomban?

 

74 db jött ki.

Azóta ez a szám tovább csökkent.

 

Még egy-két év és - valószínűleg - mindet selejtezik.

 

A RÁBA buszok elmúlt 20-22 éve nem sikertörténet.

 

1./ Az első hiba akkor történt amikor szétosztották a buszokat és az ország minden szegletébe jutott belőlük.

 

2./ A második akkor amikor a buszok úgy kerültek a cégekhez, hogy :

 - se üzemeltetési,

 - se karbantartási,

 - se javítási

utasítás nem készült róluk és a az üzemeltető cégek ilyet nem is kaptak.

Ez volt a telefonálós javítás korszaka.***

 

3./ Amikor 3-5 év üzem után a buszokat nem vonták össze egy megyébe.

 

A buszok fenntartása drága volt.

A fajlagos guruló költségeik a hasonló kategóriájú IKarus buszok hasonló költségeinek 130-180%-ra rúgtak.

A legrosszabb helyzetben azok a volánok voltak, ahol 10-nél kevesebb RÁBA busz dolgozott.

A RÁBA buszok rendelkezésre állási százaléka rosszabb volt mint a kortárs más típusoké.

 

 

Voltak kirívó, igen biztató, jó példák is.

 Várpalotán dolgozó egyetlen db, amúgy helyközi RÁBA csuklós valószínűleg az ország legjobb vagy egyik legjobb rendelkezésre állási mutatóját produkálta majd 20 éven át.

 

Nem ilyen jó, de szintén jó teljesítményt nyújtott az Alba volán 2 db, 13 méteres RÁBA busza is.

 

Ha még lenne a RÁBA gyárnak jármű üzletága igazán kitüntethetné azokat a buszvezetőket akik ezzel a busszal dolgoztak.

 

Most eljött a hattyúdal ideje.

Kevesen hullatnak majd könnyeket ezekért a buszokért.

Azért a hazai autóbusz közlekedés egy kb. 20-22 éves szakászában epizód szereplők voltak és emiatt ne felejtsük el őket.

 

Alváltozatonként (5 különböző változat van) 1-1 db-t célszerű lenne elmenteni/eltenni amíg ezt könnyen megtehetjük.

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

*** = telefonos javítás = Ez volt az a korszak (kb. 2001-2007 között) amikor például egy salgótarjáni művezető az akna szélén állva felhívta kaposvári művezető társát és az telefonon instruálta, hogy mit hogyan kell, vagy lehet megjavítani a RÁBA buszokon, mert semmilyen javítási kézikönyvük nem volt hozzá.