hmsoft Creative Commons License 2021.07.28 0 3 5334

Ma az RZsD vezetése ünnepélyesen megnyitotta a második Bajkáli-alagutat, amellyel a Gyeljbicsinda-Daban állomásköz (BAM, 996-1013 km, Szeverobajkalszktól nyugatra) kétvgányányúra bővülhetett. A Bajkáli-gerinc alatt átbújó, 6682 méter hosszú, 10,2 méter átmérőjű műtárgy fúrását 2014-ben kezdték, 35 méterre az 1985-ben épített régi (nem is olyan régi) alagúttól. Utóbbira viszont ráfér egy alapos felújítás, amit nem célszerű sokáig elodázni, ha a prognosztizált elegytonna-növekedés valóban bejön. Az új alagút "ajtós", akárcsak a 15 kilométeres Szeveromujszkij, vagyis amikor nincs vonat a közelben, a portálokba épített, polimer anyagú ajtók becsukódnak, jobban megőrizve a benti hőmérsékletet és ezzel csökkentve a kőzetben ébredő feszültségeket. (A nyílászárók anyaga azért polimer, hogy ha valamilyen üzemszerűtlen esemény következtében egy vonat mégis ajtóstul rohanna a házba, a lehető legkisebb valószínűséggel történjen komolyabb baj.)

hm