kombi Creative Commons License 2021.06.21 -1 5 468199

Most van kapacitáshiány, most kell erre megoldást valamilyen találni.

 

Ezt nem vitatom, a mostani helyzet szükséges rossz. Az új struktúra több eleme nagyon is elfogadható. A Déli parton és az északi Füredig a több rétegű szolgáltatással elfogadhatónak tűnik. A gond szvsz. leginkább a dízeles szakaszokon van és az átszállós forgalomban. Kérdés, hogy a júliusban, amikor igazán elindul a buli, hogy fog a rendszer vizsgázni.  

 

Ráadásul nem ez a prioritás szvsz, hanem az elöregedett járműpark lecserélése. Kizárólagosan kerékpáros szempontból nézed a dolgot és ez szvsz torzító hatású.

 

Persze hogy bicajos szempontból nézem. :) 

 

De bizonyos fokig a kettő együtt jár. A jelenlegi közép- és nagykapacitású bringaszállító kocsipark legnagyobb része bőven 40+ életkorú, egy részük a szó szoros értelmében már a Magasfogadóról megszöktetett jószág. Az üzemeltetés lehetőségei végesek, bármit is próbálnak bűvészkedni, hogy üzemben tartsák ezeket a csotrogányokat, a szitává rozsdásodott hossztartókon már nem segít semmi varázslat. Még 3-4  év és itt állunk majd nagy kapacitású kocsik nélkül. 

 

De ezeket sem tudnád akármikor igénybe venni, csak egyes kijelölt járatokon, mert nem tudod őket motorvonatokba sorolni.

 

A mostani koncepció szerint a hosszú távú járatok gerincét elsősorban mozdonyvontatású vonatba sorolt, normál építésű (IC+ és társai)  személykocsik fogják alkotni. És az is tény, hogy az itthoni kerékpáros igények a frekventált körzetekben már most is olyan meredeken nőnek, hogy azt már motorvonattal nem lehet mindenütt lefedni. Mert a motorvonat sem mindenható. A nagykapacitású kocsik hirtelen változó igényeknél sokkal flexibilisebben használhatók, mint  a motorvonatok. 

 

Gondolj csak bele, néhány éve még azon röhögtünk, hogy a hülye labancok direkt biciklis vonatot indítanak Bécsből Passauba.  És tessék, itt a Tisza -tó expressz, megjelent a kínálatban az első itthoni, dedikáltan bringás vonat. És eléggé úgy tűnik, lassan valami hasonlót kellene varázsolni majd a Velencei tóhoz is, mert a Flirtek nem győzik. 

 

Kell tehát az újbeszerzés, ha ez itthonról megoldható lenne, Szolnokról, vagy Dunakesziről, annak én örülnék a legjobban 

 

Hosszú távon pedig nagyon komoly perspektíva lehet a bringafuvarozásban. 

 

Ha belegondolsz, a kerékpáros turizmus, ezáltal  a belföldi turizmus növelése egyfajta hosszú távú kitörési pont lehet a Start részére, mert a távolsági szegmensben is az utazások számát tudja növelni.  De akkor el kell tudnunk vinni a bringást és a bringáját is, méghozzá elfogadható áron. A kettő csak együtt megy, egymás nélkül nem műxik.

 

Egy elégedett kerékpáros utas a Balatonnál, a későbbiekben jó eséllyel további vasúti utazásokat fog generálni az ország más részeiben is. És ha ügyesen további szolgáltatásokat kapcsolunk a vasúti utazáshoz: büfé, bringaszerviz, biciklikölcsönző az állomáson, azzal nem csak további utazásokat tudunk generálni, hanem kis befektetéssel további, jelentős, járulékos bevételeket is. 

 

Ha viszont sikeresen elriasztjuk a polgárt a vasúttól már most, a Balatonnál (pl a merev és drága jegyrendszerrel, a kapacitásgondokkal)  akkor beint nekünk, vesz egy autót és süthetjük: a koma többé nem fog vonatozni, hanem autóval fogja a biciklit vinni mindenhova, azaz a benzinkutas fog rajta keresni, nem a vasút. 

    

Előzmény: r1232 (468197)