Ez eddig szép, csak az a baj, hogy nem igaz. :)
Mert a 0 és 700 Ft között igen nagy már a kontraszt, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a tónál nappali időszakban közlekedő vonatok gyakorlatilag felére 700 Ft a bringahelyjegy. És ha a Balatonnál átszállsz, (pl. Füreden, Keszthelyen, Fonyódon, Tapolcán keresztül utazva), vehetsz új helyjegyet. A bringahelyjegy ára vonatonként változik, úgy megkavarva, hogy senki földi halandó nem tudja azokat követni.
A 700 Ft jelenlegi formájában már elfogadhatatlan. Nem kapcsolódik hozzá ugyanis emelt szintű szolgáltatás. Talán még a déli parton, ott talán elmenne az expresszeken, ha újgyártású klímás IC+ bringaszállítóban lehetne ilyet foglalni. De a napon tűzforróra piruló halberstadtiban is 700 Ft a bringahely. De még napközben a Füred és Tapolca között pedig a helyi személyvonatokon is 700 Ft a helyjegy, az egy szem, Bz-vel közlekedő vonatpár kivételével.
A távolsági forgalomban a tavalyi árakkal összevetve a korábbi 420 és 300 Ft és a mostani 99 + 350 csont nélkül elfogadható. De távolsági forgalomban a 99+700 árhoz már igencsak IC+ szintű bringás kocsi illene, nem pedig hűtés helyett nyáron is utasteret fűtő, az Interrégiókban nyakra-főre késő Desiró. És ha annyit késel, hogy bukik a csatlakozás, bukod a bringahelyjegyedet is--tehát egy késés miatt +799 Ft-ot rá is fizethetsz élből.. (pláne ha van még bringahely a következő vonaton és nem kell a korábban kifoglalt helyed ellenére órákat várnod alkalmas vonatra)
Egy korrektül kezelt, sima 0 Ft helyjeggyel is meglenne a megfelelő utasterelő hatás, mert ha jól van beállítva a masina, egy azonos vonatra 700 Ft-s helyjegyből is ugyanannyit tud kiadni a rendszer, mint 0 Ft-ből... . De rendben, legyen a bringahelyjegy egységesen 350 Ft (az is érdekes, hogy két nappal a menetrend indulása előtt lett a bringahelyjegy hirtelen 350 Ft a korábbi 300 Ft helyett) mert még egy egységes árú bringahelyjegy ellen sincs kifogásom.
A 700 Ft-s bringahelyjegy különösen helyi forgalomban elfogadhatatlan megoldás. Helyi forgalomban 700 Ft egy szem kerékpárhelyért, akárhogy is próbáljuk szépíteni, a jelenleg megvalósult formában aránytalan lehúzás. A klasszikus példa, Arács és Aszófő szakaszon egyetlen szem bicikli fuvarozása 7 (hetes) kilométerre számos variáció között kerülhet 99 forintba és 1499 forintba is, miközben a teljes árú menetjegy ára erre a szakaszra 250 Ft. Arányos ez? Ugye, hogy nem..
A polgár csak azt fogja ebből érzékelni, hogy a MÁV is beállt a sorba egyfajta balatoni lángossütőnek és egekig emelte az árakat.
És eddig nem beszéltünk arról, hogy mi történik, ha gond lesz a szerelvényfordulókkal.
Mert mi lesz, ha döglés van és borul a ravatal? Nem példa nélkül áll, hogy megdöglik a Desiró és akkor majd Bz jön helyette az északi parton 700 Ft-ért? Itt a topikban volt sazó róla, hogy szombaton már jött a bazi nagy nagypaklis szerelvény helyett hármas csatolt Flirt az egyik Vizipókban. De a Csörgők sem lettek jobbak tavaly óta, és vasárnap is adta meg magát már villanygép Kenesén.
Különösen, akkor nagyon cifra a helyzet hogy ha azt nézzük, hogy az összes Flirtes és Kisses vonatokon is a Balatonnál 700 Ft a bringahelyjegy, miközben alig néhány utcával arrébb, a Velencei-tónál a Flirtekre nincs semmi helyjegykötelezettség és egységenként ugyanúgy felszakad rá a 30 bringa egy vasárnap délután, mint eddig. De a Dunakanyarban is megtörténhet akár Flirtre akár Kissre is, mindenféle kecmec, helyjegy és feláras szívatás nélkül.