Prof Creative Commons License 2021.06.20 0 0 3924

Szia,

 

No, nézzük sorban...

 

A Gardena 1874-29 35000 forint. Pont azt tudja, amire szükséged van és kis ráhatással még lehet talajnedvességmérőt is rárakni, amiből tudja, hogy indokolt-e az öntözés vagy sem. És ez már egy egészen kifinomult darab, bár nyilván vannak ennél sokkal szofisztikáltabbak.

 

Az, hogy a relék valójában mágnesszelepek és 24 V váltóáram gerjeszti őket, irreleváns a vezérlés szempontjából. A sima relé panelek kapcsolt oldaláról beszélünk, ott nagyjából bármi lehet, ami 230 V váltóáramú vagy kb. 30 A egyenáramú feszültség és a relék terhelhetősége (általában 10 A) alatt van. A 24 V~ biztosan alatta van, a szolenoidok meg felvesznek, amennyit felvesznek, de valószínűleg ez is 10 A alatt van körönként.

 

A garázsban dobozolt cuccból nekem két dolog tűnik fel, egyrészt az, hogy semmilyen árnyékolás nincs a 24 V-os váltóáramű és a törpeáramú szabályozási rész között. Ez mindenképp kerülendő így. Kábelvezetéssel, a felesleges kábelek kiszedésével, a kapcsolatok minőségének javításával ezen sokat lehet segíteni. Ez nem feltétlen kötelező és nem biztos, hogy befolyásolja az üzemszerű működést, de sok esetben (hosszú távon mindenképp) számottevően javítja az üzembiztonságot. Ez 6 csatornás relé panel és csak két csatornáját használod.

 

Én betennék egy normális minőségű tápot a dobozba, erről mehet az ESP és a relépanel is. Elkülöníteném a váltóáramú részt alaposan, rövidíteném a vezetékhosszakat, stabilabb kapcsolatot létesítenék a beavatkozó egység és a relék között. A kétszer két eret értem, de a megvalósítást nem látom, mert a riasztókábeleken kívül csak a végponti piros kábeleket lehet látni, a kettő közötti állapotot nem.

 

Végül a kérdésedre: Nem a jumper eltávolítása vagy meghagyása a lényeg. A jumper csak annyit csinál, hogy a relé tápját a leválasztó oldal tápjától függetleníti. Utóbbit szokás (és bizonyos esetekben indokolt is) a vezérlő mikrokontroller sima tápjáról hajtani, mert az áramfelvétele elenyésző és emiatt nem kell többszörös kábelezést használni. Ugyanez már nem igaz a tekercsek meghajtó áramkörének pozitív oldaláról (VCC-JD), mert ezek kvázi „nagyáramú” (100-500 mA típustól függően) rendszerek és bizony elhasalhat tőle egy Arduino vagy ESP beépített tápja vagy akár maga az USB táp is, bárhonnan is jön (dugasztáp, router, TV, bármi). A fő szabály az, hogy a mikrokontroller tápja lehetőleg legyen mindentől független (most az USB miatt kb. annak tekinthető), a nagyáramú fogyasztók kapjanak külön tápot (ez most teljesen hiányzik a rendszerből). Az ESP8266 ráadásul rohadt kényes arra, hogy 500 mA-nél többet tudó tápja legyen (ez is lehet egyébként ok, ezért praktikusan javaslom, hogy ne USB-ről tápláld, hanem direktben valami tisztességes tápról). A 24 V váltó itt teljesen irreleváns, mert a leválasztott, kapcsolt oldalon van.

Tehát röviden összefoglalva:
-- ha az ESP marad külön USB tápon, akkor maradjon, bár javaslom a bővítést,

-- a relé panalen vagy marad a jumper és akkor a külön táppal a GND-t és a VCC-t tápolod, ezen kívül közösíted a mikrokontroller GND-jét és a táp/relépanel GND-jét VAGY külön tápolod a relépanel nagy áramú részét (+5V dugasztáp pozitív oldal a VCC-JD-re) és elhozod, ahogy most van, a mikrokontroller +5V-ját a VCC-re, ekkor le kell venni a jumpert (illetve máshogy nem is tudod megcsinálni). Valószínűleg ilyenkor a közösítés felesleges, mert az egész relé panelen csak egy GND van.

Előzmény: oldmumus_v.2 (3923)