Prof Creative Commons License 2021.06.20 0 0 3922

Szia,

 

Nagyon remélem, hogy nem láttál hozzá a megvalósításhoz ez alapján. A leírásodból egyértelműen kitűnik, hogy elég hiányos a tudásod ezzel kapcsolatban.

Nézzük sorban.

Egyrészt a relé panel jobb oldalán lévő jumper gyártótól és kiviteltől függően nem azt állítja, hogy honnan jön a tápfeszültség, hanem hogy normál vagy fordított logikával dolgozik-e a vezérlés. Vagyis ha a mikrokontroller kiesik a rendszerből, akkor a bemenet alacsony jelszintje aktív vagy passzív állapotban hagyja-e a relét. Ilyen alkalmazásokhoz a normál működik (aktív = magas jelszint) kell. A linkelt oldal leírásának helyességében nem vagyok biztos. Azt, hogy a VCC-t GND-re húzzuk egy jumperrel pedig egyenes út egy masszív rövidzárhoz.

Másrészt, tápellátás. Abban maximálisan igaza van a szerzőnek, hogy egyetlen mikrokontroller tápról sem látunk el ilyen fogyasztású eszközt. Mondjuk az indoka úgy rossz, ahogy le van írva, de ez a téma viszonylatában irreleváns. Vagyis, igen, neked külön tápot kell adnod a relépanelnek, csakhogy nem egészen úgy, ahogy írod. E helyett egyrészt ki kellene mérni, hogy a dugasztápon melyik vezeték a + és melyik a -. Alap esetben a fehérrel jelölt a mínusz, de a Wolfcraft is előszeretettel gyártat kínában, ott pedig bármi előfordulhat. Szóval mindenképp a mérés a biztos. Nézzük sorban.

  1. Megméred, hogy a dugasztáp kimenetén melyik a pozitív és melyik a negatív.
  2. A pozitív oldal megy a relé panel VCC lábára, a dugasztápot úgy kell beállítani, hogy a relék alap feszültségével klappoljon, ha 5 V, akkor 5 V, ha 12, akkor 12. Máshogy nem fog jól működni.
  3. A VCC-JD + VCC jumper legyen a helyén.
    Alternatíva: a JD-VCC lábra kötöd direktben a bemenetet, de ez esetben a relépanel leválasztó részét külön meg kell tápolnod egy 5 V-os rendszerről, ez lehet akár az Arduino/ESP 5 V lába is, mert itt milliamperes fogyasztásokkal kell számolni maximum.
  4. Összekötöd a mikrokontroller GND-jét a dugasztáp GND-jével és a relé panel GND-jével. Így a három eszköz földpotenciálja azonos lesz. E nélkül nem fog működni a vezérlés.
  5. Utána jön az, hogy a kimeneteket a mikrokontroller kártyáról összekötöd a relépanel bemeneteivel. Ha jó a jumper beállítása (és egyáltalán szükség van rá), és mindent jól csináltál, akkor a kódban sem kell semmit átírni.

Kiegészítés: egy ilyen rendszert nagyon ajánlott úgy megcsinálni, hogy a relék tápja csak akkor legyen bekapcsolva, amikor a mikrokontroller már "felállt". Ennek az az oka, hogy induláskor az Arduino és az ESP is hajlamos random kimeneti állapotokkal indítani addig, amíg a bootloader lefut és a konkrét kód és ki/bemenet inicializálás le nem fut, ez 300-500 ms is lehet egyes esetekben, vagyis bekapcsoláskor akár fél másodpercig tárva-nyitva van a kimenet és ömlik a víz. Ez az ún. védőrelés megoldás (ha van erősítőd, az bekapcsolásnál tökéletesen azonos okból kattan kb. fél másodperccel a bekapcsolás után, de még az elektromos sütő, az autó, és gyakorlatilag minden mikrokontrollerrel vezérelt eszköz is).

 

Üdv!

Előzmény: oldmumus_v.2 (3921)