Az ilyen dilemmák eldöntésére alkalmazzák a - szigorúan titkolt - költség-haszon elemzéseket.
Néhányat azért ismerek:) Támpontnak mindenképpen alkalmas részleteiben.
Mindenek előtt a beruházás összköltsége, de lényeges összetevői még:
az Üzemeltetési és fenntartási költségek
a Pótlási költség
a Maradványérték
Még fontosabbak az elvárt (remélt) hasznok:
Utazási idő megtakarítás
Baleseti kockázat változása
Jármű üzemköltség csökkenés
Környezeti hatások
Ezek kiszámításához a fő adatokat a forgalomprognózisoknak kellene biztosítani. (és itt van a kutya elásva...)
Ki ne felejtsem az útdíjbevételeket, amelyek meg direktebb módon forgalomfüggők!
A Közgazdasági hasznok és költségek egyenlegének (ENPV) pozitívnak kell lennie...
Tehát a Benefit-Cost-Ratio (BCR) nagyobb, mint 1, sőt... minél nagyobb - ideális esetben - annál jobb....
Ehhez jól jön a szakmai "találékonyság"...
Találtam egy ritka publikált kivételt!
Már több tucat gyorsforgalmi szakasz KHT-ját átkutattam - kritikusan írtam is róluk - de mindeddig
csak az M3 Vásárosnamény - Országhatár szakasz dokumentumai között találtam egy összefoglaló táblázatot.
A tanulságosan kiemelkedő költségek, és a környezetvédelmi felsorolások után a táblázat alján látható a BCR hányados.
Most nem részletezném, de meghökkentőek a nyomvonalak közötti eltérések.
Éppen a forgalomelemzési fejezetnél tartok, már látszik a kilógó lóláb...
Legközelebb...