dimelo Creative Commons License 2021.06.04 0 0 54335

Az ilyen dilemmák eldöntésére alkalmazzák a - szigorúan titkolt - költség-haszon elemzéseket.

 

Néhányat azért ismerek:) Támpontnak mindenképpen alkalmas részleteiben.

 

Mindenek előtt a beruházás összköltsége, de lényeges összetevői még:

az Üzemeltetési és fenntartási költségek

a Pótlási költség

a Maradványérték

 

Még fontosabbak az elvárt (remélt) hasznok:

Utazási idő megtakarítás

Baleseti kockázat változása

Jármű üzemköltség csökkenés

Környezeti hatások

 

Ezek kiszámításához a fő adatokat a forgalomprognózisoknak kellene biztosítani. (és itt van a kutya elásva...)

Ki ne felejtsem az útdíjbevételeket, amelyek meg direktebb módon forgalomfüggők!

 

A Közgazdasági hasznok és költségek egyenlegének (ENPV) pozitívnak kell lennie...

Tehát a Benefit-Cost-Ratio (BCR)  nagyobb, mint 1, sőt... minél nagyobb - ideális esetben - annál jobb....

 

Ehhez jól jön a szakmai "találékonyság"...

 

 

Találtam egy ritka publikált kivételt!

Már több tucat gyorsforgalmi szakasz KHT-ját átkutattam - kritikusan  írtam is róluk - de mindeddig

csak az M3 Vásárosnamény - Országhatár szakasz dokumentumai között találtam egy összefoglaló táblázatot.

 

A tanulságosan kiemelkedő költségek, és a környezetvédelmi felsorolások után a táblázat alján látható a BCR hányados.

 

 

Most nem részletezném, de meghökkentőek a nyomvonalak közötti eltérések.

Éppen a forgalomelemzési fejezetnél tartok, már látszik a kilógó lóláb...

 

Legközelebb...

Előzmény: ÁsítóSárkány (54334)