Mézgaladár Creative Commons License 1999.11.10 0 0 45
Szia Zak!
A "normál" turbó felépítése úgy néz ki, hogy egy közös tengely két végén van egy-egy "turbókerék" (ez hülyén hangzik, de jobb most nem ugrik be). de mind a két "turbókerék" külön "gáztér"-ben van, ez egyik oldalon a kipufogócsatornában, a másik oldalon a szivócsatornában. A motor munkaütemei közben gázok áramlanak át rajta. A kipuffogáskor keletkező elégett gázok elég nagy nyomással áramlanak ki a motorból ahhoz, hogy forgásba hozzák a kipuffogó oldali turbókereket, de ez azzal jár, hogy a szívócsatornában is forogni kezd a másik, ami mint egy kis kompresszor nyomja a szívószelephez a tiszta levegőt (v. az ü.a keveréket).
(Ez a megoldás álltalában kamionoknál elterjedt)
A szállított levegő mennyisége azonban csak akkor jelent érzékelhető többletet, amikor a motor fordulatszáma eléri "turbóhatárt". Ennél a fordulatszámnál az egész "turbo" felforrósodik, ami légveszteséget okoz, tehát hiába nyomná a turbó a hengerbe a levegőt, ha az forró, a molekulák kitágulnak, és az adott hengertérbe relatív csak kevesebb levegő fér. Ezért találták ki a turbólevegő-visszahűtőt, ami gyakorlatilag a turbó és a beömlőnyílás közé épített könnyűfémből készült és az autó vízhűtőjére emlékeztető szerkezet. Ezen keresztül vezetve a gázokat azok ismét lehülnek és így már elérhető a kellő teljesítmény növekedés.
Tényleg, ha ilyen autót vesztek alaposan meg kell nézni a visszahűtőt, mert az átvezető "halszálcsatornák" könnyen repednek, javítani CO heggesztéssel pedig csak ezek kiiktatásával lehet. Javitott coolerrel az autó soha nem lesz már olyan mint "új korában."

A sportkocsik fentiekkel ellentétben mechanikusan meghajtott kompresszorokkal dolgoznak, itt a "szívótorokban" van csak többlet "cucc" (maga a kompresszor-kerék) a hajtást pedig ékszíjjal, fogaskerékkel vagy bármi mással is megoldhatják.

Üdv:

(PS: Alfások, 1000 bocs a kitérőért!)

Előzmény: Zak (44)