APT Creative Commons License 2021.04.12 0 0 167771

Simán lehetséges, hogy nem növelik a várólistás modellek darabszámát.

Egyébként ma sem gondolhatja senki, hogy nem tudnák - ha akarnák. A Rolex a jelenlegi telephelyein és gyártókapacitásain is rengeteget fejlesztett, és azért fel tudta futtatni a gyártási  (vagy inkább eladási) darabszámot a 80-as évekhez képest a jó duplájára. Nyilvánvalóan képes lenne pár tízezerrel többet gyártani, és az is nyilvánvaló, hogy mondjuk a nehezen eladható arany Daytonák helyett is gyárthatnak háromszor annyi acélt. De nem teszi.

 

Valószínűleg rendkívül tudatos, folyamatos finomhangolással egyensúlyban tartott szándékos hiányról van szó - amit a márka presztízsének érdekében konzerválnak. Egyértelmű, hogy csak viszonylag kis lemaradásban vannak - egyszerűen egy kicsikével kevesebbet gyártanak (vagy legalábbis küldenek a piacra) ezekből a modellekből, mint amennyire megrendelés/igény van - de vigyáznak arra, hogy a várólisták ne nyúljanak olyan hosszúra, hogy a vásárlók inkább feladják és más után nézzenek.

 

És azért a Rolex kollekció 99%-a azonnal, bármiféle várakozás nélkül megvehető, megrendelhető (és ezekért amúgy nem is lehet utána másodkézből az új, pláne az újat meghaladó árat megkapni !!) - de az egész márka értéktartásának rendkívül jót tesz az, hogy van pár "elérhetetlen" modellje, amit az új ár felett lehet eladni. Ez pont olyan, mint anno a szocializmus idején, amikor a 3 éves +1 napos, már szabad piacon eladható Zsiguliért lehetett kicsit többet kérni, mint egy újért - mert arra meg várni kellett 5-6 évet, fiatalabb használt meg nem volt a piacon...

 

A Patek is ezt csinálja, ezért vannak tömegével olyan limitált modelljei, amiből természetesen gond nélkül tudna ötször annyit is gyártani - sőt, akkor sokkal olcsóbb is lehetne - de így "sokkal kívánatosabb"...

 

Ahogy már sokszor kitárgyaltuk - ez luxusipar, itt már rég nem az számít, hogy mi mennyire jó műszakilag, ahogy azt sem, hogy ténylegesen van-e köze az árképzésnek a belbecshez. Magas profitra szert tenni költségalapú és piaci árképzéssel ma már nem lehet - fel kell építeni egy brandet, egy legendát, irracionális/sznob piaci igényt kell generálni - és akkor valóban el lehet adni dolgokat a tényleges előállítási költségük sokszorosáért, akár több tízszereséért is. Csak közben meg persze egy ilyen brand felépítése is eszeveszett költség, és akár ezen is el lehet csúszni - nehéz kenyér ez... 😉

Előzmény: windproof (167769)