GPS Creative Commons License 2021.03.15 -1 0 389784

 

Egy radaros vészfék-asszisztens is bőven-bőven az elméleti emberi reakcióidőn belül reagál, ami nagyobb tempónál 10-20-30 métereket, adott esetben a halálos baleset vs. koccanás nélküli megállás egy arasznyira a másik mögött különbséget jelenti...

 

Ezzel nincs tapasztalatom - csak rengeteget fordítottam a Renault Trucksnak (ez a Renault konszern kamion-diviziója) - onnan ismerem a működését, a felépítését, a hibaüzeneteit, és a limitációit is.

 

Méghozzá a dupla (elől-hátul) radar-rendszernek is, ahol a két radar egyszerre figyel arra, hogy a kamion ne tiporjon szét valamit - és arra is, hogy akkorát ne satuzzon, ha hátulról készül belerohanni valami. Van ám ott egy kis idegmunka a drótokon ilyenkor.

 

Na de a sima ABS-ről: mindig is azt mondták, hogy: "Igaz ugyan, hogy ABS-el a fékút kicsit hosszabb - viszont nem csapódsz ki a nyomvonaladból és kormányozható marad a jármű".

 

Bevallom, ez az úrvezetők döntő többségénél aranyat ér - hisz egy nagyobb fékezésnél a síkos úton - fogalmuk sincs mit csináljanak hogy ne forduljanak ki taknyon-csúszva a menetiránnyal szembe. Padlópúpig nyomják a féket - oszt lesz-ami-lesz.

 

Ezt a szitút kivédeni valóban királyság az ABS - de ennek ára van.

 

Mert ha síkos, de nem egyenes úton történik az a satufékezés, akkor bizony az ABS nem vethet latba mindent, amit tud(na) - mert az autónak van egy centrifugális tehetetlensége is - márpedig ott sem szabad hagyni, hogy az autó elszálljon a tájba.

 

A legjobb tudomásom szerint viszont, a sima ABS nem veszi figyelembe hogy egyenes úton (nulla oldalirányú tehetetlenséggel) történik a satufékezés, avagy kanyarban.
Így hát inkább "kulturált fékezést" diktál minden helyzetre - holott egyenes úton lehetne sokkal brutálisabb is, mint kanyarban.

 

Szerintem kár cáfolni, hogy az ABS, bizonyos helyzetekben (!) érezhetően nagyobb fékutat generál - mint egy gyakorlott pilóta.

.

Előzmény: advocatusdiaboli (389779)