Ez így is van a valóságban. A pontos megállapításhoz vagy jó fotó kell ami tiszta, főműhelyes állapotot mutat, vagy oda kell menni, és egy félre eső helyen megtörölgetni a felületet. A bobó könyvben van egy remek fotó egy 500-as, vöröscsillagos gépről ott elég egyértelmű a dolog, ugyanis magasból lett fényképezve.
Behivatkoztam tegnap a MÁVSZ 2711.2 szabványt. Ott egyértelműen rendelkezik milyenre kell festeni a járdát. A főműhelyek ennek megfelelően is jártak el. Nem volt szokás az egyszer ilyen, egyszer olyan festés.
A szürke legfeljebb abban az esetben állhatott elő, ha fűtőházban festettek, és per-pill nem volt fekete festék, mert előfordult ilyen is, de alapjában véve követték az eredeti sémát. De ezek egyedi esetek.
Érdekesség 1: Az m40-eseknél szintén fekete az előírás, viszont szürke járdás, a 224-es. Dombóváron festették.
Érdekesség 2: A V46-nál szintén a fekete volt előírva, mégis szürke volt mindig is az összes, gyárilag is így jöttek, és az északi sem változtatott rajta.
Érdekesség 3: A vöröscsillagos korszakban a tolatómozdonyok (M28, M32, M43, M44, M47 1000) narancssárgák voltak (talán RAL 2003). Az egységes RAL 2002 fentebb említett szabványban lett meghatározva.