olyan modellben gondolkodtam, hogy napkollektor a tetőn, ami levegőt tud áramoltatni, tehát nem víz vagy olaj van benne, hanem levegőt tud beszívni
a pincében, vagy egy külön földbe ásott, becsövezthető térben kőzúzalékot kell elhelyezni (kb mint ami a vonatsínek mellett van)
ezt át tudja járni a levegő, elég nagy lukak vannak a kövek között
a napkollektorból származó forró levegőt egy ventillátor erre a kőzúzalékra irányítja, egyúttal ez a ventillátor gondoskodik a kollektorban az áramlásról
a forró levegő felmelegíti a kőzúzalékot, mivel itt nincs víz aminek a forrása korlátozná a hőfokot, akár 100 fok fölé is mehet
a fűtési szezonban meg fordítva, a csövezésen keresztül levegőt kell a lakótérbe húzni a fentillátorral, a hideget vagy kívülről kapja, vagy azt viszont a lakótérből bejuttatni a zúzalékra
**********
pneumatikus hajtás kiegészítése, pl kisvasúton közlekedő sínbusz jellegű gép, vagy közúti busz
a sűrített levegő még nagy nyomáson nem egyből a légmotorba/munkahegerekbe kerül, hanem előbb tesz egy kört a tetőn elhelyezett kollektoros csapdákon keresztül, és így az expanzió előtt 70-80 fokra melegszik, innen kezd lehűlni - a napkollektor által behozott hő jó hatásfokkal munkává alakul, nagyobb erővel nyomja a munkahengert a melegebb levegő
ehhez ugye nagy tetőre van szükség, ezért a busz jelleg