dimelo Creative Commons License 2021.02.14 -1 1 53746

SSC üzenőfal

Peter 601 írta:

Azért, hogy itt is teljes legyen a legutóbbi M4 hírfolyam és annak kitárgyalása:
Útépítés, úttervezés

A 31 km-ből 20 km-t érint a módosítás, ezért nem lehet a 42. úti csomóponttól JNSZ-HB megyehatárig sem építeni, mert nincs visszacsatlakozás a 4. főútba.
(A horvát-bosnyák - elrettentő - példákat nem kellene követni.)

Végre ezzel visszatértünk a szakmai mederbe. A lényeg, hogy a Karcag 2020 módosítás minden csomópontot érint az adott szakaszon.

Egyedül a M4x42 független ettől, de ebből is csak annyi következik, hogy megépíthető 10 km csak nem lehetne forgalomba helyezni.

Példákért nem kell amúgy messzire menni, ld. M6xM8 teljes csomópont kiépítése és lezárt ágai már 11 éve, vagy

az M76 vasúti hídja, ami fél éve készen van, de még 1 év, hogy használható lesz (addig a 76-os főút felüljáróján keresztül kell kerülni).
Tehát Püspökladány is érintett, hiába építhető meg 10 km változatlan nyomvonalon abba az irányba, nem lesz visszakötés vagy csatlakozása a 4-es főúthoz.

Az már más természetű vita, hogy érdemes-e így belekezdeni 10 km megépítésébe vagy meg kell-e ragadni minden km-t, amivel a tényleges építés haladhat az M4 esetében.
Szerintem pont emiatt "tartalék" projektként előreléphetne a Püspökladány - Berettyóújfalu szakasz. Többször kifejtettem, hogy nálam ez a Prio 1-es szakasz M4 folytatásában.

Azt a vitát már korábban lefolytattuk, hogy dimelo ezt a sorrendet nem támogatja, mert túlterhelné a 4-es főút Kaba-Püspökladány szakaszát. Elfogadom az érvet, de nem értek egyet, hogy

emiatt érdemes végigvárni a Karcagtól (esetleg Törökszentmiklóstól) induló nyugat - kelet irányú folytatást. Tehát szerintem keletről nyugatra kellene építkezni és lehet is vagy 40 km kivitelezhető, engedélyes, további módosítással nem érintett szakaszon kezdeni elrendelés függvényében.

Projektlista és kihirdetett dátumok ismerete nélkül a többi már tényleg ködszurkálás, ha ezek meglesznek akkor érdemes a témát tovább fejtegetni.
Másrészt, ha jól értem és olvasom mindkettő fórumban egységes volt az álláspont, hogy Karcagtól túlságosan délre húzták az M4 nyomvonalat és ez hiba.

Gyakorlatilag a Karcag 2020 felvetés pozitív kellene legyen, mert pont ezt javítaná. Ami bosszantó, hogy évtizedek lettek elpazarolva és maradtak kihasználatlanul a jó terv és döntés kidolgozására. Szerintem amúgy kisebb veszteség, ha most még pár évet csúszik egy szakasz de végül a legtöbb igénynek megfelelően készül el, mint az elkövetkező évtizedekre egy elhibázott nyomvonal hátrányait bebetonozni.

 

 

Köszi! Ezek  - végre -  megvitatható szakmai érvek! Igyekszem megválaszolni:

 

Érvelésed 1-2. bekezdésével egyetértek. (M6-M8 már 15. éves, de csak 1,4 km)

 

Az államtitkár hangsúlyos kijelentése:

Kezdjék meg itt a püspökladányi csomópontot is kiépíteni, az azért is lenne lényeges, mert nem csak Törökszentmiklós irányába indulhatna meg az építkezés és a haladás, hanem

szerencsés esetben hozzá érhetne föl a Berettyó, a másik oldalra való kivitelezés

Tehát a „szerencsés esetben” egy óhajtás, feltételes módban.

Viszont a „hozzá érhetne föl a Berettyó, a másik oldalra való kivitelezés” - ez határozott szándéknyilvánítás, a 42. úti csomópont kulcsfontosságát hangsúlyozza.

Oka: a tervezési szakaszhatár a 183. km, tehát a 42. úti csomópont és komplex pihenő után.

Az M35-től visszafelé építés gondolata a 190-213 km közötti részt jelentené.  Ezesetben a 183-190 km köztes szakaszt nem lenne „szükségszerű” építeni.

 

De az államtitkár éppen azt nyilvánítja ki: „nem csak Törökszentmiklós irányába indulhatna meg az építkezés és a haladás…”

 

A karcagi nyomvonal-módosítási szándék így nem csupán 20 km karcagi területet érint, hanem 48 km (142-190 km) megvalósítását akadályozza.

 

Már-már kremlinológia, de senki nem kényszerítette, hogy így nyilatkozzon: „azt ígérték ott nekem a jelenlevők, nyilván erről papír is van, hogy emiatt késedelmet nem szenvedünk.

Hiteles információ ez akkor lenne, ha közzétette volna azt a „papírt”.

 

 

Még egy pontosítani való:

„dimelo ezt a sorrendet nem támogatja, mert túlterhelné a 4-es főút Kaba-Püspökladány szakaszát.”

Nem az én álláspontom a fontos, hanem az M4 komplex funkciójának kiteljesítése. Több polgármester álláspontját ismerhetem: A Sárréti térségben élők többségének semmilyen előnyt nem jelent,

ha csak a tranzitforgalom 4. főútra terelgetése a szándék. Ezzel Budapest-Európa nem kerül közelebb, sem km-ben, sem időben.

Ellenben a 4. főúton 142-187 km-ek között (45 km-en) növekedne meg a forgalom és a balesetveszély. Debrecenbe bejáróknak is veszélyesebb lenne.

 

Mert „karcagi barátaink” - megkésve - nem is olyan apróbb módosítást gondolnak…

 

Fontos egy szakvéleményt idézni az M4 Masterplan-ból:

akkor lehet a legjobban kihasználni, ha a Püspökladány – Berettyóújfalu szakasz épül meg utoljára. Célszerű (hatékonyabb), ha a szakasz megépítését megelőzi a Fegyvernek – Püspökladány szakasz megvalósítása, hiszen szélesebb forgalmi réteg számára hoz hasznot. A Püspökladány – Berettyóújfalu szakasz megvalósítása önmagában társadalmilag nem megtérülő.”

" azt is kijelenthetjük, hogy a két szakasz együttesen fejti ki leginkább pozitív hatását. A nyugati megelőző szakasza nélkül a Püspökladány – Berettyóújfalu szakasz forgalmi és közgazdasági hasznai várhatóan nem igazolhatók, de azzal együtt már támogatható projektet alkothat."

 

Az M4 nyomvonal kialakítása során Karcag-Püspökladány-Kaba-Földes között a térségben élő állampolgárok és vállalkozások érdekeit nem vették figyelembe...

 

de erről részletesebben majd...