Tomsz85 Creative Commons License 2021.01.17 0 0 385313

Azért azt ne felejtsük el, hogy belső égésű motor hajtására a legegyszerűbben kezelhetőek a folyékony tüzelőanyagok. A benzin és a gázolaj kezelése attól kezdve hogy kijön a finomítóból, semmi különlegeset nem igényel. (Nyilván a finomítóig is könnyen szállítható a kőolaj, csővezetéken, vagy tengeren csővezeték és tankhajók segítségével, a földgázé meg csővezetéken, de most nem ez a lényeg). Szóval könnyen kezelhető ez a legfontosabb, semmi különlegesség nem kell hozzá, persze vannak rá előírások, de gyakorlatilag légköri nyomáson szállítható, csővezetéken, akármekkora tartályban kannában. Oda vissza szivattyúzható gond nélkül, ha mást nem akkor marmonkannából áttölthető, lopócsővel átfejthető, mindezt -40 fokban is meg plusz 50-ben is.  Ha meg kell bontani a motoron az üzemanyagrendszert, az se egy nagy ördöngősség.

Gázossal ezt már nehezebb megcsinálni, a tankolása is bonyolultabb, a tárolása-átfejtése is.  Mellette a fűtőértéke is nagy, könnyen elhelyezhető a legtöbb járművön 10-12 órára elég tüzelőanyag. Gázból ez is nehezebb, Debrecenben vagy hol voltak metános Ikarusok, a busz tetején voltak a tartályok. A tartályokat időnként be kell vizsgáltatni szakemberrel, nyomáspróba, tömörség. Most rákerestem gyorsan a neten hogy mit lehet találni a gázbuszokról, íme egy momentum: "A busz hat darab, egyenként 300 literes CNG tartállyal rendelkezett, melyeket normál gáznyomással egy óra alatt lehetett feltölteni." 1 óra, a gázolajat meg 10-15 perc alatt telelöki a kút, aztán mehet tovább. 

 

Anno azért csinálta meg a RÁBA is a motorja gázos változatát, sőt már előtte a ruszkik maguk átalakítottak gázosra, hogy a füstölést csökkentsék a városi buszokon. Mondjuk ez a fokozott kormolás annak az égéstérnek a jellegzetessége (hátránya) volt, nem véletlen hogy a licencadó MAN már korábban felhagyott ezzel az égéstérrel. Azóta a dieseleknél az égésterekkel, befecskendező rendszerrel, nameg a kipufogógázkezelő marhaságokkal megoldották a károsanyag kibocsátás csökkentését. 

Az autóknál is volt egy hullám itthon, mikor aránylag sok kocsit átalakítottak gázosra, Zsigulikat is, de annak érte meg igazán aki sokat is ment vele, mint  a taxisok. 

 

Szóval szerintem lehet csűrni-csavarni a szót, meg a számokat, de a felhasználó a pénztárcája és az egyszerű kezelhetőség szerint dönt, ez a 2 fő szempont. Nyilván a törvény itt is egyre szigorít, ezért ma már nem tudsz Adblue nélküli új kamiont, traktor venni, meg részecskeszűrő nélküli diesel kocsit, de a fél Világon meg nincs ilyen, az oroszoknál se, meg sok helyen. 

Előzmény: mica-r (385304)