Megkérdeztem a BKV-t, a városházát és a BKK-t is, hogy mi van az új csuklós Modulókkal? (A mellékelt dokumentumokból kiderül, hogy a BKV-nak a H1 Systems Kft. a 11 darab autóbusz végszereléséért 25 millió forintot fizet.) A BKV az alábbi választ, adta a kérdéseimre, amit változtatás nélkül bemásolok ide:
Köszönjük megkeresését, amelyre az alábbi tájékoztatást adjuk.
Milyen szerződés alapján kerültek az újabb M168d típusú autóbuszok a BKV Zrt.-hez? (Szíveskedjenek a másolatot részemre megküldeni.) Ki, illetve kik a tulajdonosai e járműveknek jelenleg? A BKV Zrt. milyen konstrukcióban szerzi be illetve üzemelteti e járműveket?
Az adatigénylés tárgyában megjelölt járművek nem a BKV Zrt. tulajdonát képezik. Azok közül három autóbuszt térítésmentesen bocsátott a tulajdonos H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft. a BKV Zrt. részére az autóbuszokkal végzett szolgáltatás többletfeladatainak zavartalan ellátása céljából.
Tudtommal ezeket a járműveket korábban nem fejezték be, a végszerelésüket a BKV Zrt. végezte a kelenföldi autóbuszgarázsban. Mekkora összeget fizetett ki a tulajdonos a BKV Zrt.-nek a végszerelésért cserébe? (Kérem az ezzel kapcsolatos dokumentumokat részemre megküldeni.)
A pénzügyi teljesítés a szerződésben meghatározott feltételek szerint történik.
Mint ismeretes, több BKV vezető is megerősítette nyilvánosan, hogy a 2017-ben beszerzett (PMP remdszámtartomány) MODULO M168d típusú autóbuszok, több súlyos konstrukciós problémával Küzdenek. (Súlyos váztörések (!), hullámzás, utánfutó végének "odaverése", hűstés-fűtés alacsony hatásfoka...stb.) Ezeket a problémákat a most forgalomba került új SGY rendszámú csuklós buszokon kijavították? Amennyiben nem, akkor a konstrukciós hibák kijavítása mikor fog megtörténni, ha egyáltalán megtörténik? Mekkora plusz költséget jelentenek a javítások a BKV Zrt.-nek?
A járművek konstrukciójával kapcsolatos kérdések jelen esetben a járműtulajdonos kompetenciájába tartoznak. Az autóbuszok jelenlegi tulajdonosa ígérete szerint komplett megoldási javaslatot mutat majd be a problémákra, mely érdeke is, hiszen bármilyen irányú értékesítési szándék esetén a potenciális vevők részéről jogosan merül fel a járművek hosszútávon is gazdaságos üzemeltetését szavatoló műszaki megoldások alkalmazása iránti igény. Így a 2020 decemberében forgalomba állított új autóbuszokon a BKV által vállalkozási szerződés keretében végzett összeszerelési tevékenység során is számos módosítás lett végrehajtva.
Vizsgálták-e, hogy a súlyos problémákkal küzdő MODULO buszok helyett, a kevésbé problémás élő szerződésből hívnának-e le Conecto G típusú autóbuszokat? Készítettek-e összehasonlítást a két jármű között, tízéves üzembentartás esetén a költségek tekintetében? (Amennyiben igen kérem e dokumentumot is bocsássák rendelkezésemre.)
A hivatkozott Modulo autóbuszok beszerzéséről nincs társasági döntés. A szükséges források rendelkezésre állása esetén társaságunk folyamatosan él az Inter Traction Electrics Kft.-vel kötött hatályos szerződés biztosította opciós mennyiségék lehívásának lehetőségével.
Összeségében mennyibe kerül az adófizetőknek egy-egy újabb MODULO M168d jármű beszerzése? (Kérem a járművek jelenlegi tulajdonosával kötött szerződés rendelkezésemre bocsátását.)
Tekintettel arra, hogy a járművek megvásárlásáról nincs társasági döntés, nem tudunk adatot adni arról, hogy mennyibe kerülne egy-egy újabb MODULO M168d jármű beszerzése.
Üdvözlettel:
BKV Zrt.