Octi19 Creative Commons License 2020.12.28 0 1 6007

Azért jó sokáig az autók bonyolítása nem csak amolyan öncélú dolog, vagy sötétzöld nyomásra megtett kétségbeesett próbálkozás volt. Nagyon is volt benne ráció, hisz a teljesítmény és a tartósság is sokat fejlődött. Eljutottunk a Ladák óta literteljesítményben a 30-40% többletig, úgy hogy a fogyasztás nem hogy nem nőtt, de csökkent is, és közben az emissziós jellemzők nagyon sokat javultak, meg persze a tartósság is! Hiszen lassan egy-egy olajcsere periódus manapság olyan hosszú mint amit egy merészebben használt Lada két motorgenerál között megtett!
Nagyjából a '90-es évek második fele és az ezredforduló volt szerintem az autógyártás technológiai szempontból számított aranykora! Még nem volt dugig minden elektronikával, de már annyi volt ami mégy hasznára vált a technikának (motormenedzsment és vezetéstámogatás szempontjából is), a gyártás és anyagtechnológiák már kellően fejlettek voltak, de még a könyvelők nem vették át a hatalmat teljesen, és voltak még ambiciózus tervezők és őket ösztönző cég vezetők. A környezetvédelem sem volt ennyire hangsúlyos (mondjuk ezért még megfizetünk) és az elektromos járművek eljöveteléhez sem volt meg még a szükséges technológiai fejlettség.

 

Ma már be kell látni, hogy a belsőégés és főleg ez az alternáló mozgást forgómozgássá alakító, rengeteg kopó-fogyó lakatrészt felhasználó technológia egyre inkább a múlt, és semmi esetre sem a jövő! Mai szemmel egy elektromos autó élettartamát vizsgálva már a 3-500 ezres élettartam is inkább vicces mint komolyan vehető, nem is beszélve arról, hogy az autót mint magántulajdont nézni is egyre inkább egy nonszensz. Az idő bizony halad... 

Előzmény: Mészáros András (6004)