csg1 Creative Commons License 2020.11.26 0 0 102921

Na igen, a teleszkópban van beépítve, de persze lengéscsillapítóról beszélünk.

A képeden működésre a második az.

 

Már hogyne lenne benne lengéscsillapítónak nevezhető egység, csak elég primitív.

Kerestem egy jobb képet, de nem nagyon találtam.

Talán ez:

https://www.autoszektor.hu/sites/default/files/u1448/ketcsoves.jpg

 

Működésében erre hajaz.(Nem felépítésében, mert az tök más!) Működésben annyi különbséggel, hogy sok levegő van az olajtér felett ezért soha nem lesz felül rendes nyomás, inkább az alsó nyomás/vákuum szívja-tolja az olajat. És persze az olaj a képpel ellentétben nem az alul lévő kis furaton a lengéscsillapító külsején áramlik hanem a középső csőben.

Tehát van alul-felül olajtér. Összenyomásnál kinyit a szelep és a külső csőben fel, húzásnál bezár a szelep és az alsó vákuum (meg némileg a felső nyomás) miatt a belsőben a kis furaton visszaáramlik az olaj. Ettől kétcsöves az első MZ lengéscsillapító is, bár nagyon nem úgy néz ki. 

Mai szemmel tényleg ne várj tőle sokat, akkoriban szocialista szinten modern volt, meg olcsón gyártható. De az nagyon régen volt már. Ettől még nem kell lenézni a szerkezetet, tök jó ötletes megoldás és a TS menetteljesítményéhez elég is.

De érzékeny az olajra, ha nem jó olajat teszel bele, még azt a keveset sem fogja tudni amit kellene neki.

 

Amúgy nem a lengéscsillapító, hanem a teleszkópszárak az egész első futómű gyenge pontja, kikopik, lötyög és kuka.

Szerintem ott kicsit túl sokat áldoztak a tartósságból az olcsó gyárthatóság oltárán.

Előzmény: cam aro (102919)