hmsoft Creative Commons License 2020.11.24 0 3 5155

Igen, pár sor erejéig megemlítettem az "anyatopicban". De akkor pár sor erejéig legyen itt is szó róla, mármint nem a tényről, hogy a Tveri Vagongyár kihozott egy mozdonyvontatású személykocsi prototípust, amely T szerkesztési szelvényű, azaz tágasabb, mint az eddigi 1-WM, 1-T szerkesztési szelvényűek. Hanem pontosítandó azt, ami a cikkben szerepel, miszerint a közcélú hálózat fejlesztésének eredményeként, egyes vonalakon "már" megengedett a T kocsik közlekedtetése.

A képes riport írója minden bizonnyal utazott életében elektricskán, és ha utazott, összehasonlíthatta volna a szélességét ezzel az új személykocsival. Vegyünk mondjuk egy kutyaközönséges ER2-est. A kocsik szélessége, változattól függően 3480 vagy 3475 mm. Nézzük a késői utódokat, olyanokat, mint az EP2d - a szélesség nem módosult. Akkor menjünk vissza az időben: ER1, Szr3, sőt, Szd. 3480-3475, sziklaszilárdan. Ami a szerkesztési szelvényt illeti, az 1934-ben hatályba lépett OSzT-6435 (akkor még nem GOSzT, azaz állami szabvány, hanem OSzT, azaz ágazati szabvány) három szerkesztési szelvényt határoz meg: 0, 1-W és 2-W (vasutas berkekben ezeknél a megjelöléseknél a németes latin átírás honosodott meg, lásd pl. a maiak között a már említett 1-WM-et). A 0 a teljes SzU-ra és a szomszédos országokra érvényes, az 1-W csak a SzU-ra, a 2-W pedig SzU-n belül bizonyos vonalakra. Az Szd villamos motorvonat a 2-W szerint épült. Az 1959-es, első változatú GOSzT-9238 már a mai jelöléseket alkalmazza, úgymint T, 1-T (elég sokszor írják 1T-nek, bár elvileg 1-T-t kéne használni), 0-T (ez meg a gyakorlatban elég ritka, és talán sosem láttam még 0T-ként emlegetve), 01-T, 02-T és 03-T (az utolsó három a "tranzit" 0-WM, 02-WM és 02-WM nevet is viseli). Ebből aztán lett GOSzT-9238-83, GOSzT-9238-2013 (az utolsóban megjelent a nagysebességű vasutakhoz alkalmazandó tranzit-szelvény, folyamatosan pontosították az alsó kontúrokat, bevezették a dinamikus szelvényt).

Az ER2 esetében a szerkesztési szelvény bizony T, a 9238-59 szerint (majd a -83 és -2013 szerint, a járműcsalád utódainál). Tény, hogy a közcélú hálózat nem minden vonala, nem minden állomási vágánya felel meg az Sz űrszelvénynek, így nem közlekedhet rajta T szerkesztési szelvényű jármű. De az elterjedésének nem is egy képzeletbeli, "villamos motorvonatot mindenhova" lózung a hajtóereje, hanem az, hogy a teherkocsik illetve a rakszelvény csak nő, csak nő, és ami a rakszelvényt illeti, egyre több vonalon nem elég neki már a T sem, hanem mindjobban birtokba veszi az RK zónákat. Ami automatikusan magával hozza, hogy a mozdonyvontatású személykocsik mind több olyan vonalat látogathatnak, amelyeken jelenleg sem tervezik villamos motorvonatok forgalmát.

hm

Előzmény: DVB (5154)