Törölt nick Creative Commons License 2020.11.11 -3 0 9769

A 9768-as üzim a te üzidre is válasz, az 1581 árra. 2006-ban 1-2e volt az 1541, 4e az 1571, 10e körül az 1581. Most max. ezek duplájánál tarthatnánk, de az 1541 15e-nél, az 1571 30e-nél, az 1581 meg a csillagos égnél tart, ezt nem is lehet kapni Mo-on.
--A RAMLink nem jó példa, mert csak a D64, D71, D81 alapja van emulálva, létre lehet hozni ilyeneket, látszik a 664, 1328, 3160 szabad blokk, bele lehet másolni prg-ket, vissza lehet tölteni, de ennyit tud csak. Volt RAMLinkem, 2 éve adtam el. A Jiffy alap, mert a CMD cég csinálta azt is. A max. 16 MB-os RAM bővítője se sokat ér, az igazi a SuperCPU-é, itt a max. 16 MB RAM-ban ugyanúgy lehet program, mint a C64 64 KB-jában.
--Sokan még mindig abban a tévhitben élnek, hogy az 1571 2 oldalas módja csak C128 módban használható, lásd itt is az üziben.  https://www.vatera.hu/commodore-1571-disk-drive-floppy-meghajto-w-germany-tobb-gephez-pl-c64-c128-2968353593.html Pedig nem, C64-gyel és C64 módban (sőt Plus4-gyel, C16-tal) is lehet 2 oldalas 1328 blokkosra formázni, csak át kell kapcsolni 1571 módba az U0>M1 paranccsal. Csak az 1571 burst sebesség nem megy a C64-gyel, mert a C64-ben nincs meg ez a hardver rész. Az 1571 C64-gyel 9-szeres sebességű 1541 és 1571 módban is, ha Jiffy van mindkettőben. A C128+1571, 1581 burst mód kb. 10-szeres sebességű. Azt is elfelejti mindenki, hogy az 1571-nél az alap U0>M0 1541 módban lehet 2×1541 módra formázni, ha a B oldalnál U0>H1-re kapcsolunk, a H0 az alapállapot, A oldal. Így lemezfordítás nélkül lehet 2×1541 módos 2×664 blokkot használni, ezt ki is próbáltam. Semmi akadálya sem lett volna olyan játékokat, demókat írni, amik így működnek az 1571 DOS-szal, nincs lemezfordítgatás, ha betöltötte az A oldal utolsó file-ját, átkapcsolna a B oldalra, és tölt tovább.
--SFD-1001-em és dupla (2×SFD-1001 egyben) 8250LP-m nekem is volt, érdekes az 1 MB és a 2×1 MB, de hiába párhuzamos az adatátvitel az IEEE-488-cal, lassú, a Jiffy is kb. 2-3-szor gyorsabb. Túl sok pótolhatatlan drága alkatrész van ezekben a meghajtókban, ezért 10+ éve eladtam. Ugyanezért adtam el az 1551-et is (6510T, 6525, stb.).
--Én is láttam a C64 burst mód hacket, de nincs értelme, mert ott a Jiffy C64+1541-re 9-szeres sebességgel.
Minimális sebességkülönbség van a C128 mód 1571+1581 burst mód és a Jiffy között. Mérhetek sebességet, ha kell. Inkább kernal csere a Jiffyhez, mint C64 burst hack, és mindig külön töltőprogramot töltögetni. Amúgy sincs hely a C64 ROM-ban fixen berakni a burstos loadert, csak úgy, mint a Jiffynél, a magnó rutinok helyére.
--Miért ragaszkodtak a 16 KB-os C64 ROM-hoz? Ebből kb. 9 KB a BASIC, 7 KB a kernal, és ebből kb. 1 KB-ot elhasználtak a magnóra, és a sosem használt RS-232-re. Miért? Már 1985-ben 16 KB-os BASIC + 16 KB-os kernal volt a C16, Plus4, C128-ban. Mi akadálya lett volna C64-nél pl. a 20 KB-os ROM-nak? Ott a plusz 4 KB hely a $C000-CFFF-en, ami sima RAM. Ebbe belefért volna a burst loader, meg a gyorsabb save, stb. rutin is, meg az F1-8 gombok programozása (dir, load, save, list, run), ami csak C64-nél nincs, C16, Plus4, C128-on alap. Vagy lehetett volna más a C64 memóriakiosztása, mint a Plus4-nél, így nagyobb BASIC RAM lett volna.

Miért nem javították ki az 1541-ben a 6522 shift regiszter hibát? Miért így lett gyártva az összes 1541, 1541-II, 1571 1984-199x-ig? Ezért lett annyira lassú az egész, ha ez a hiba nincs, alapból kb. 6-8-szoros sebességű lett volna a sima C64+1541 is (a Jiffy 9-szeres), minden másképpen alakul, nem lett volna a sok gyorstöltő. Az alap gyorstöltők csak 6×-os sebességűek, a Gigaload 15-szörös.
--2 fejes 1541 is lehetett volna. Alapból egyben kezelte volna a 2 oldalt, mint az 1581. 1987-90 körül már nem lett volna annyira drága. 80 sávon 1498 blokk, nincs lemezfordítás, 371 KB. Az 1571 ugyanígy. Ezzel együtt kijöhetett volna a burstos C64 is, lásd feljebb.
--Ha 1981-2-ben tudtak 1 MB-os SFD-1001-et csinálni nagy nehéz mechanikával, simán lehetett volna 1 MB-os 1541, 1571 is, 2×80 sáv. Az 1581 800 KB-os 3,5-es lemezzel (80 sáv×40 blokk/sáv×256 byte).
--Meg miért a 35 sáv lett az alap, amikor mindegyik kezeli a 40 sávot is? Több 1541-be is építettem Dolphindost (10 eres párhuzamos kábel, 24 KB DOS, plusz 8 KB SRAM kell hozzá), mind ment 40 sávon, a formázás, load, save is. Az 1541-II-vel is működött. 40 sávon 749 szabad blokk van 664 helyett, plusz 85 blokk, 2 oldalon=1 lemez 170 blokk, ez sokat számított volna, hosszabb játékok, demók, stb..
--Az S-Jiffy soros vonalon (2 bites adatátvitel, mint a Jiffy) 15-szörös sebességet tud plusz SRAM nélkül, csak 16 helyett 32 KB-os DOS-szal. Ez csak 1 maszek átalakítás 1 embertől csak C64+1541-re, nem értem miért nem terjedt el. 1541-II-nél csak 1 vezetéket kell berakni, hogy működjön a 32 KB-os DOS, C64 oldalon sima kernal csere.
--Ha simán 16-ról 32 KB-os DOS-ra váltással ilyen sebességnövekedést el lehet érni, akkor miért nem tette meg ezt a Commodore cég? Semmi nem indokolja a 16 KB-ot, amikor a 64 KB-os terület nagy része nem használt, az alsó 8 KB-ban van a 2 KB SRAM, a 6522 regiszterek, $2000-BFFF-ig (40 KB!) a területek tükröződése van csak, a DOS $C000-FFFF-en van. 1571-nél, 1581-nél 32 KB a DOS $8000-FFFF. A C64 ROM és az 1541 DOS növelésével sokat javult volna a helyzet.
--Itt vannak a tervezett FDD-k, érthetetlen hogy egyikből se lett semmi. https://www.floodgap.com/retrobits/ckb/secret/periph.html 1541D = Dupla 1541, 1543 = sokkal több adatos 1541, 3,5-esek is, C128D 3,5-essel, stb..

Előzmény: MMSZoli2 (9767)