paca664 Creative Commons License 2020.10.29 0 2 5140

A hajós topikban eddig nem váltott ki különösebb rezonanciát a hozzászólásom, de a közelmúltban volt szerencsém egy Karasu (Törökország) - Csernomorszk (Ukrajna) hajóúthoz. Ez a valahai Derince - Iljicsovszk. Előbbi végét áthelyezték egy másik terminálra, utóbbit átnevezték.

 

A dolog itteni vonatkozása annyi hogy az útvonalon a Csernomorszk - Batumi és a Csernomorszk - Poti útvonalakkal időnként összeforgatva a Kaunas, Vilnius és a Greifswald hajókat járatják, amiknek az alsó szintjein tekintélyes hosszon vágányok is vannak. Én a Vilniust fogtam ki ami a menetrend tanúsága szerint hetekkel előtte Batumiban járt. Korábbra nem tudtam keresni. Abból ítélve hogy a fedélzetén a sínek kb. egy gyérforgalmú iparvágány kopási képét mutatták, feltételezhető hogy legkésőbb ezen az úton vasúti kocsikat is vitt.

https://www.ukrferry.com/ships

 

Karasuban semmilyen vasúti kapcsolat nincs (egyelőre, de tervben van ide egy vonal), de normál lévén talán nem is mennének vele sokra, hacsak nem épül olyan kikötői hálózat mint Mukranban. Csernomorszkban a rámpa mind az öt vágánya és a hozzá vezető vágányszakaszok is tükörfényesre vannak kopva, tehát a másik két útvonalon jelentős forgalom lehet. Tavaly Batumiban is ennek jelét láttam a kikötő körül. Potiban 10 éve jártam, az is egy nagyforgalmú kikötő jeleit mutatta.

 

Érdekes viszont hogy sem az UZ-s teherkocsik Grúziában, sem a grúz vagy azeri teherkocsik Ukrajnában nem derengenek nekem ismerős látványként.