Vang So Creative Commons License 1999.08.23 0 0 63
Kedves HoD,
az én-nel mkapcsolatos részek a következő Sankara Védanta magyarázatokban találhatók: Scientia Sacra II.2.2. és a probléma az átman szó jelentésével kapcsolatosak (részletek az általam idézett irodalomban). Az abszulutummal illetve semmivel kapcsolatos rész is ide értendő.
Az aranykor utáni az anyagi világba való "bukás" képe Hamvasnál végig uralkodó, érezhetően gnoszticista beütésű gondolat, amit más gondolatkörökre is adaptált, sokszor alap nélkül, mint a Védanta vagy Plótinosz esetében. Mivel Hamvas nagyon nagy meggyőző erővel jelenti ki megállapításait és igazán sodró lendületű író, így az ember hajlmos hinni neki (én is így tettem) az alapos szövegvizsgálatok azonban, úgy tűnik, sokszor nem igazolják vissza a hagyományra kivetített elképzeléseit, (ami nem csökkenti HB egyéb érdemeit). Én nagyon szeretem a költői lendületet, de hajlandó vagyok elfogadni a jól alátámasztott érveket is. Ezek pedig eddig számomra azt igazolták, hogy Hamvas hatalmas tudással rendelkező, átlagon felüli tehetségű ember volt, de nem tévedhetetlen.
Azt hiszem, az a gond, hogy az adott területek szakemberei eddig igencsak elhanyagolták HB kritkiai feldolgozását, amire nagy szükség lenne. Ennek hátterében valószínűleg az is áll, hogy Hamvas nem tudományos, mint inkább "népszerű" stílusban írt, amihez az is hozzátartozik, hogy nem használja a tudományos eszközrendszert, sokszor nem dokumentálja pontosan forrásait, hivatkozási helyeit, érvelés és összevetés helyett kijelentésekkel operál stb. Egy filológus szerint "Hamvas költői lendülete nem vett tudomást a kultúrtörténeti közeg ellenállásáról".
A költői lendülethez meg is volt minden háttere, hiszen Pécsen együtt vett részt pl. Weöres Sándorral a Sziget kör létrehozásában, és később is nagyon jó maradt a kapcsolatuk, (emellett együtt jártak Kerényi Károly legendás görög mitológia előadásaira).
Én továbbra is azt mondom: rengeteget lehet tanulni Hamvastól (nagyon igazad van, amiként Tulipánnak is - önmagunkkal szembeni alázatot is), de tárgyi kijelentéseivel kapcsolatban nem árt az óvatosságot is ébren tartani.