ptata Creative Commons License 1999.08.15 0 0 2
Na, hogy valami értelmeset is szóljak a témához :-)

Link < a href="http://www.cisco.com/warp/public/cc/cisco/mkt/iptel/">A Cisco megoldása

Az Ericcson megoldását is olvastam valahol:
Telefon-telefon, fax-fax és PC-telefon kapcsolatokat támogat IP hálózatokon.
A rendszer elemei:
- voice gateway /a PSTN és IP-hálózat közötti átjáró/
- SS7 gateway /a PSTN és az IP-hálózatok közötti jelzések átvitele/
- interactive voice response szolgáltatás
- IPT forgalomirányító és adatmenedzser /netkeeper ill. sitekeeper/
- account seever
- O&M rendszer
- PC kliens szoftver

Több helyet összekötnek az IP-hálózattal /pl. a telefonközpontokat/ mindegyik pont össze van kötve a PSTN-nel /nyilvános telefonhálózat/.

Már most is lehetséges az "IP-telefónia", kell hozzá egy spec. progi +mikrofon és hangkártya a számítógépeikbe.
Bejelentkeznek mind a ketten az Internet szolgáltatójukhoz, elindítják mindektten ezt a programot, megadja X Y IP-címét, és amít X a mikrofonba mond, azt hallja Y.

Eddig rendben is van, de ez nem IP-telefónia

Az "igazi" IP-telefóniának több szintje van.

#1: csak a két telefonközpont között megy a beszélgetés IP-hálózaton.

Ekkor X felveszi a hagyományos telefonját, felhívja rajta Y-t, ő is felveszi hagyományos telefonját, beszélgetnek rajta.
És észre sem veszik, hogy a 2 telefonközpont között a beszélgetés nem a "telefondrótokon" ment, hanem egy IP-hálózaton, ami nem feltétlenül része az Internetnek.

Mondom, semmi különbséget nem vesznek észre. Egyedül a szolgáltató oldotta meg a beszéd továbbítását az IP-hálózaton.

Miért haszna ebből a szolgáltatónak ? Az IP-hálózaton gazdaságosabban lehet adatot átvinni, mint a hagyományos PSTN /nyilvános távbeszélő hálózat/ hálózaton. (lásd csomagkapcsolt - vonalkapcsolt hálózatok).
Így olcsóbb a szolgáltatónak 1 hívás felépítése, amiből
A) növelhető a profit a tarifák növelése nélkül
B) a profit szinten tartásával lejjebb vihető az ár

Ennek fényében egyáltalán nem biztos, hogy olcsóbb lesz az IP-telefónia, mint a hagyományos.
Jelenleg a minősége is alatta van a hagyományos telefonálásénál.

A monopóliumok - IMHO - nem dőlnek meg, 2002-ig a koncessziós törvény védi őket, utána pedig az IP-telefon nélkül is megdőlnek.

A kommunikáció át fog alakulni, hiszen az IP-telefónia más elveket használ, bár remélhetőleg szem előtt tartják majd, hogy a telefonálónak ne kelljen új szabályokat megtanulni /lásd: vedd fel a telfont, várd meg a T-hangot, üsd be a számokat, stb.../

Perverz Tata