vermestibi2 Creative Commons License 2020.09.28 0 0 2425

Üdv!

A Riga.hu oldalon több helyen (sajnos elég szétszórtan) lehet olvasni Poteka Bobber Rigájáról (pl. itt: http://riga.hu/elkeszult-a-bobber-riga/ ), abban négy felömlős, felreszelt 50-es tuning henger van, amit a webshopokban kapni lehet. Az összegző leírás így szól:

 

"Jelentős erősödést mutatott a motor a felső fordulatszámtartományban és maga a fordulatszámtartomány is kibővült fölfelé. Az MTVA-s forgatáson úgy léptem el a többiektől, hogy észre sem vettem, csak hát egy Riga 60-as tempónál Budapesten elég veszélyes játék, mert hirtelen fékezésre teljességgel alkalmatlan.

Annyi a probléma, hogy olyan üzemállapotban erős, ahol nem használsz egy Rigát, legalábbis általában. Az átalakítás nyomatékcsökkenést hoz magával kis- és közepes fordulaton, nagy fordulaton viszont erőtöbbletet simábban pörgő motort. Városi közlekedésre így nehezebben használható, mert magas fordulaton kell tartani a normális gyorsításhoz (miközben a gyári Riga is csak korlátozottan alkalmas pl. Budapesten mindennapos közlekedésre erős forgalomban). Túrázáskor jó lenne, de ott meg pont nem bőgeted a motort órákon át, hanem igyekszel kímélő fordulaton utazni.

Ezen kívül a Riga tuningolásnál sokkal hamarabb szembejönnek a problémák a konstrukcióval, a kivitelezéssel és az anyaghasználattal mint bármilyen más gyártmánynál. A kuplung, a fékek, az első villa megvezetése és csillapítása vagy a váz merevsége már az elején igényelné a fejlesztést/cserét/megerősítést, később a kerekek kiegyensúlyozottsága, szilárdsága és a váltó sem maradhat gyári. Innentől viszont már egy másik motorról beszélünk, ami egyrészt rengeteg pénzbe került (amiből lehet venni egy gyárilag erősebb motort), másrészt ez már rég nem Riga lesz.

A tuning sohasem térül meg, ráadásul egy Rigánál a végeredmény sosem lesz üzembiztos, használható és biztonságos. Ha meg igen, az meg már nem Riga. A bobber építése egy játék volt, egy gondolatkísérlet a minél egyszerűbb vonalú, kevesebb alkatrészből álló motor megépítésére, ehhez jött még a tuninghenger kipróbálása, ami pont annyit adott, amennyit elvett. De legalább már ezt is tudjuk."

 

Ez egy 50-es henger volt, a hatvanas nyilván még erősebb.

 

A gyári tuningleírást megvalósította Nagy Zsolt "Tanárbácsi", nem tudom, hogy őt ismered-e, Rigás Csabi igen.

 

Előzmény: Verho4 (2424)