Hírfigyelő Creative Commons License 2020.09.27 -3 0 52612

Az a baj a gyorsutak tervezésével, hogy ezer mindent figyelembe vesznek, csak az autós emberek utazás közbeni gondolkodásmódját hagyják teljesen figyelmen kívül. Ez alatt azt értem, hogy indokolatlanul közel hozzák őket az általuk tehermentesítendő főutakhoz és városokhoz, és így ezáltal nemhogy tehermentesítenék ezeket, hanem egyenesen becsábítják oda az autósforgalom egy jelentős részét.

 

Példa: Tegyük fel, hogy Észak-Borsodban laksz Szendrőn, és Tapolcára mégy nyaralni a Balaton-Felvidékre és a Balatonhoz, meg a Kis-Balatonnál és szétnéznél.

Az út ez esetben: Szendrő - [27] - [26] - [M30] - [M3] - [M0] - [M7] - Székesfehérvár - [7] - [8] - Veszprém - [77] - Tapolca... - (...Lesencetomaj - [84] - Balatonederics - [71] - Keszthely - Sármellék).

 

De mert emberből vagy, valahol félúton megéhezel, és ebédelni akarsz. Megállsz Gyöngyösnél, Gödöllőnél, bemégy az étterembe ebédelni, de már le is tértél az M3-asról a 3-as főútra. De mert nem egyedül te gondolkozol így, ezért enni sok más autós is megáll valahol. Egyik Gyöngyösön, másik Gödöllőn, harmadik bemegy Budapest egyik peremkerületi éttermébe, negyedik megáll Érden, és így mind máshol tér le a gyorsútról a főtúra, ill. onnan a főútról vissza a gyorsútra. Ezzel azonban a forgalom a főútnak az érintett városok környéki 10-10 km-es szakaszát terheli meg, és mivel mindegyik másik városnál tér le és vissza, ezért szakaszonként az egész főút túlterhelődik (Mezőköved - Gyöngyös, Gyöngyös - Gödöllő, Gödöllő - Pécel, Gödöllő - Budapest, Pécel - Gyál, Gyál Gyál - Szigetszentmiklós, Szigetszentmiklós - Érd, Budapest - Érd, Érd - Székesfehérvár, stb. ... ..), ezzel pedig a gyorsutaknak a főutakat tehermentesítő funkciójuk már füstbe is szállott... !!! Máskor ehhez elég egy baleset miatti leterelés is. És te csak nézed, hogy miért van mindenhol tele a főút, és miért lett szellempálya a gyorsforgalmi út.

 

Ilyen módon az egymáshoz közelre épített gyorsforgalmi utak és főutak mintegy egymásnak oda-vissza ping-pongozzák át a a forgalom egy jelentős hányadát... !!!

 

Ezen csak az segít, ha a gyorsutat a főúttól olyan messzire tesszük, hogy az autósoknak ne jusson eszükbe egy-egy alkalmi vásárlás kedvéért letérni a "viszonylag közeli" városokba. Ha ez nem teljesül, akkor városok továbbra is dugósok, a gyorsutak pedig továbbra is szellempályák lesznek. Ha viszont ez teljesül, akkor a városi szakaszok csak egy könnyen elviselhető forgalmat kénytelenek majd elviselni, míg a gyorsutak elérik az ideális kihasználtságot, és azt is, hogy a főutakat tehermentesíteni tudják. Ehhez persze kell az is, hogy a gyorsutak mentén a pihenőkben ott legyenek a benzinkutak és a WC-k mellett az éttermek is, de az elengedhetetlen feltétel ehhez, hogy a gyorsforgalmi utakat a velük párhuzamosan futó főutaktól min. 20-30 km-rel helyezzék messzebbre.

 

Budapest elkerülőzésénél pl. az M0 helyett ezt a régi tervet kellett volna megvalósítani, abból is legfőképpen a déli-délnyugati távolabbi zöldessárgás nyomvonalat (Albertirsa - Dabas - Százhalombatta - Biatorbágy - Pilisjászfalu). <-- Ez a nyomvonal már nem tudná Budapestre rátukmálni a forgalmat, mivel ez már eléggé messze esik tőle. :>>

 

 

Ugyanígy, ha az M4-et is ezen a jóval északabbi nyomvonalon tervezték volna meg, akkor valósággal messze elhúzná a forgalmat Monor, Albertirsa, Abony, Szolnok, Törökszentmiklós, Kenderes, Kisújszállás, Karcag, és Püspökladány városokról, és a 3-es főút egyszeriben megszűnne életveszélyes halálútként "funkcionálni". Ez a megoldás több mint meggondolandó, kivitelezendő lenne!: >>

 

 

 

Előzmény: Landsmann_ (52605)