vince Creative Commons License 1999.08.04 0 0 200
Tréé lassú az oldal, de bevártam a képeket. Annak is van szárny, be is vallották, hogy van. Az egyetemen több és jobb képeket is láttam róla. A törzse a szárnya az termeli a felhajtó erőt.
De van kivétel :-)) és erre magamtól jöttem rá, nem más dörgölte az orrom alá. A rakéta, meg az egyébb toló erővel repülő szerkezetek. (Harrier és társai) rakéta felszállás H fel-le szálláskor biza csak a toló erő tartja a gépet, és definició szerint repülő testnek kell lekintenünk. Tehát lehet szárny nélkül repülni. (csak sokba kerül a keró :-))
Mellesleg ha nagyon szőrözünk a Harrier ne jó példa mert a hajtómű lapát is szárny, pláne a FAN fokozaté. És akkor épp azora "támaszkodik" . De a rakéta hajtóműben nincs ilyen "támasztó" lapát, nincs fan fokozat. tehát még egy matematikus sem tud bele kötni :-))

Stabilitás: kereszt tengely körül sok vadász nem stabil. Szu27 és trs. Lopakodó F172. Az X-29 et ilyen szempontból nem ismerem. Azt nem hallottam még egy gépről se, hogy legyező mozgásra nagyon tré lenne. Persze utasgépeken nagyon is létjogodult a denfer avagy dumper.
Nem repülés, hanem szabályzás elmélet: egy magára hagyott atomerőmű (atommáglya). sem stabil. A szabályzása kisértetiesen hasonlít egy alsó végén feltámasztott seprűnyélhez. És ez nem ilyesztgetés :-)) De ez mam már nem ügy.