dimelo Creative Commons License 2020.08.28 -1 0 52013

Igen, már csak egy hét és megtörténik a nagy történelmi esemény.

Egy 17 évvel ezelőtti kézfogás hibás, pazarló következménye.

A hiba a határmetszéspontra vonatkozik. A pazarlás a kiviteli költségekre és a kieső útdíjbevételekre.

 

A szakma különböző műhelyeiben azóta sem tudják eldönteni, hogy valójában

milyen volumenű forgalom fogja használni, vagy inkább elkerülni az M4-A3 határszakaszt.

A felső térképek a 2019-es Masterplan, az alsó a 2016-os Célforgalmi felmérés 2030-as prognózisai. (A sok kis szám db, ezekből kellett egységjárműre számítani, nagyobb számok jelzik)

 

Nagyságrendileg egyformán jósolták az M4 határszakasz (10000-10400) és közelítőleg az M35 Derecske szakasz (12100-13500) volumenét.

Ehhez képest minden más út forgalomprognózisa finoman szólva "széttartó"...

 

Ki kell emelni az OCF kapitális hibáját:

a 2030-ban már működő M4 Karcag-Püspökladány-Kaba-Földes szakaszán 30%-os forgalmat jósoltak (A 4-42. úton marad 70%!)

Berettyóújfalunál a 4812. úton jelzik az M4 tranzitot, de a szentpéterszegi úton nem is épült csomópont!

Durván valótlan, hogy a 4. főúton azonos forgalom haladna az M4 Kaba csp. előtt és után.

                                   a 42. főúton kisebb a forgalom Ártánd felé, és Biharkeresztesnél eltűnik 1600 db kistehergépkocsi...

                                   a 47. úton duplájára növekedne a forgalom, amelynek többsége Berettyóújfalu belterületén közlekedik, mert az elkerülőn nem látszik.

A fő hiba: az M4-M35 és az M4-47 úti csomópontok közötti forgalom kisebb, mint az M35 Derecske szakaszon, miközben az M4 kelet-nyugat 4000, valósan 10000 Egységjármű forgalma keresztezi!

 

Ehhez képest a Masterplan térképek sem hibátlanok:

a 4. főút Karcag szakaszán (18 ezerről) 5800 növekedést jeleznek, de Kaba - H.szoboszló között ez csak 200 Ej. , az M4+42. út forgalomnövekménye +2600. (Mellékutak stagnálnak)

Az M35 forgalmában ellentétes változások: M4 csp.tól H.szováti csp-ig +700, H.szovát csp-481. csp-ig -300 Egységjármű. (Derecskétől irányváltás? Inkább M4, mint M3...)

 

A prognózis stabilnak nevezhető eleme a határforgalom: 10400+9700 = 20100, ez 2030-ban reális lehet, mert még az M4 B.újfalu-P.ladány szakasz nélkül jósolták, de A3 már végig működne...

                                                               OKA 2018 Ártánd: 11000 (EU folyosót nem konzekvensen számlálják) 13700 Biharkeresztes-Berettyóújfalu elkerülők között.

Ha kevesebb lenne a határforgalom, akkor az M35 adatai is csökkennének.

42-47. út B.újfalu elkerülőn 7600 Ej. jelzi, hogy sokkal nagyobb forgalom marad a régi 42. úton, mint azt az OCF jósolta. (Ártándnál nagyságrendi azonosság az autópálya forgalmával)

 

 

A legfurcsább (OCF) elgondolás, hogy Nagyváradi A3/M4 irányú forgalom Berettyóújfalunál visszatér a 42. útra. (Nem létező szt.péterszegi csomópontnál)

 

Ezt a Masterplan térkép jelzi életszerűbben: Nagyvárad és a déli forgalom többsége nem fog A3-ra felhajtani.

Az OCF egy nagyon óvatos 4000 Egységjármű forgalmat jósol az A3 Zilah irányból. 

Feltételezhető, hogy nem vizsgálták alaposan, és/vagy hiányos adatokból generálták.

 

 

Akár így - akár úgy: az M4 nyomvonal (Nagyváradtól 14 km-rel) eltérítése a tradicionális forgalmi iránytól - kapitális hiba.

 

Ellenben Szatmárnémeti - Csenger (M49) között a jó (rövidebb, takarékosabb, hasznosabb) nyomvonalváltozat épülhet...

 

 

 

 

 

Előzmény: adiaboli (51989)