farigó82 Creative Commons License 2020.08.05 0 4 26124

Üdv. a Fórumon!

Nosztalgikus érzésekkel tölt el a listád látványa. Ha visszaolvasol a 2006-2008 táján született hozzászólásainkban, akkor egy rakás ilyet olvashatsz, láthatod, hogy régen nagyon lelkesen készítettünk ilyen viszonylatlistákat (azóta is a mániám, hogy kellene egy 18E vagy S18 tram-train a Déli pu. területén át Hűvösvölgybe).

Milyen világ volt akkor? Van ennek a topiknak egy nagy szomszédja (Városi és Elővárosi Közlekedés, röviden VEéK), amiből kinőtt Magyarország akkori egyik legsikeresebb szakmai civilszervezete a VEKE. Az egyik sikerük 2005-ben a szolgálati járatokra alapozott éjszakai hálózat átdolgozása volt, majd 2008-ban a nappali hálózat paraméterkönyvének költséghatékonyabbá tétele (OFF Most épp Miskolcon dolgoznak ki ilyen paraméterkönyvet ON). Ekkor a teljes hálózat makrogazdasági haszon-költség aránya emelkedett, mert a futásteljesítményeket békén hagyták, a férőhelykínálatot pedig úgy osztották el, hogy egyenletesebb kihasználtság alakuljon ki. Másik nagy sikerük az volt, hogy a budai fonódó villamoshálózat bekerült az EU 2007-2013-as költségvetése által támogatott beruházások közé.

Mi történt azóta ezen a topikon?

Jelentős szemléletbeli változást eredményezett, amikor megjelent pgeri olvasótársunk, és megosztotta velünk az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének a gazdasági vonatkozásairól szóló tanulmányát. A beruházás azóta sem valósult meg, viszont a haszon-költség elemzés módszertani szemlélete azóta jellemző erre a topikra. Ennek a módszertannak a tényleges alkalmazására a topik 20. évében se vagyunk alkalmasak, legfeljebb becsülünk az M4-es metró megvalósíthatósági tanulmánya alapján beruházási és üzemeltetési költségeket meg várható utasszámokat. Ezeket nem feltétlenül forintosítjuk meg diszkontáljuk. A tényleges alkalmazására viszont rákeresve láthatsz köznyilvános BKK-s dokumentumokat (Balázsi Mór Terv, BKK-COWI "VillaMost", Fővárosi Mobilitási Terv).

 

Szerintem, hogy hogyan érdemes kezelned a céljaidat ezzel a viszonylatlistával, a budai fonódó villamoshálózat kialakulásának az áttekintésével tudod jól átlátni. Tervezetként annak a legtöbb dokumentuma tartalmazott már viszonylatlistát (az 56-os az Alkotás u-n járt volna, onnan a 17-es helyett a 61-es ment volna Óbudára, a Krisztinavárost pedig a Savoya Parkig járó 18-as tárta volna fel). A tervek viszont nem erre koncentráltak, hanem az új hálózati elemeken várható utasszámokra és hálózati előnyökre. A város utazási célpontjai a kivitelezés alatt is sokat változtak (pl. új lakópark, átköltözött iskola, munkahelyek stb.). A hálózat rugalmasságát kihasználva már beüzemelés után, a próbafutások alatt alakult ki a megvalósult viszonylatkiosztás, ami az eredetileg tervezettől eltérő menetrendi kínálatot nyújt.

 

A fentiek alapján szerintem egy ilyen sémán érdemes végigmenni egy átfogó villamsohálózati tervhez:

- Meg kell határozni, hol várható igény villamosforgalomra jellemző kínálatra.

- Ki kell találni, mely hálózati elemek beépítését érdemes megvizsgálni.

- El kell végezni ezek haszon-költség elemzését (ld. fönt), illetve megvizsgálni más mutatókat (pl. diszkontált jelenérték, kockázatok).

- A megtérülési mutatók alapján prioritási sorrendet kell létrehozni, majd az egymásra épülő ütemek során megvalósuló hálózati hasznok alapján felül kell vizsgálni a későbbi beruházások megtérüléseit (erre egy példa: a Pacsirtamező u-i villamos a jelenleg vizsgált keretek között negatív makrogazdasági hasznot hozna, de az Angyalföld-Zugló kapcsolat hálózati haszna ezt jelentősen húzhatja fölfelé).

- Az ütemezett megvalósulás egyes fázisaiban el kell osztani a kapacitásokat, amikből adódnak a csúcsidei követések.

- Az egyes hálózati elemeken biztosítandó menetrendre szerkeszthetők a konkrét viszonylatok járműelosztással.

A listád számos új hálózati elemet feltételez (pl. Haller-Soroksári delta, Fehérvári-Okt. 23. delta, Erzsébet-híd--Rákóczi--Thököly--Mexikói tengely kapcsolattal a Népszínház u-hoz és a Festetics u-hoz, Bajcsy--Váci tengely, Csapó utca (?), belső Üllői út+Mester-Ferenc krt. delta, Műegyetem--Pázmány P.--Kopaszi tengely, fogaskerekű átjárhatóvá tétele és meghosszabbítása a Normafáig, Rákosrendező [NLk--Teleki--Szegedi tengely]).

Ez eddig vizsgált kialakításait és megtérülési mutatóit megtalálod a BKK-COWI [2013] tanulmányban. Arra is találhatsz módszert, hogy ezekből hogy érdemes prioritási sorrendet létrehozni. Utána az egyes ütemekben alakulhatnak menetrendi igényeknek megfelelően a viszonylatok.

ex41fan

Előzmény: HungarianBison (26122)