RhB Creative Commons License 2020.07.18 0 1 1948

Na, kicsit beleolvastam az említett kiadványba (Eisenbahn-Kurier Special 82: Umbau- und Reko-Wagen von DB und DR - benne van a Modernisierungswagen is).

 

Az utóbbihoz azt írja, hogy az első etapban régi kocsikat építettek át: a kocsikat lecsupaszították az alvázig, és onnan újra építették. A cél az egységes megjelenés volt. A forgóvázat (Görlitz III leicht 3- vagy 4-szeres rugózással) megtartották, csak gördülőcsapágyra cserélték, ha nem az volt benne. Leírja, hogy miket építettek be (nem sorolom fel), és "UIC-Gummiwulst-Übergang"-gal látták el. (Most nem ugrik be, mi a pontos neve. :D)

 

A donor kocsikat kódolva adja meg (a Reisezugwagen-Archiv 1 úgyszintén), csak mint D1, D2, D3, D8, D9, D10a, b, c, d típus emlegetik. Ebből ami kiderül:

 

D1 - Schürzenwagen

D2 - Bauart-28 (csak fotó alapján beazonosítva)

D10a - polnische Stahlbauart

 

a többit nem tudom. Eleinte a D1 és D2 típusokat vonták be, később jött a többi. A kocsik hossza, szélessége és forgócsap távolsága a donortól függően kis mértékben eltértek. Hogy a fülke méret egységes maradjon, ezért hosszban az előtér és a WC méretével, széltében a folyosó szélességével játszottak.

 

Az első szériában a Schürzenwagen-ből és a súlyosan sérült  E5 típusból átépített kocsiknál megmaradt középen a szoknya, a későbbi kocsiknál ez már elmaradt.

 

A második etapban már új építésű kocsik jöttek Görltz V forgóvázzal.

 

Van egy rövid leírás az átépítésről, az "Einsatz"-ról, majd ismerteti a 2., az 1., 1/2.-osztályú, a büfé, a poggyász/posta és a különcélú kocsikat.

 

Ezen felül említi az 1951-ben épült hálókocsikat, az emeletes szerelvényeket, egy olasz kocsiból épült poggyászkocsit, az 1960-ben idegen eredetű favázas kocsikból épült 5 étkezőt (ilyen van a fotón?) és a 29 fekvőhelyes kocsit.

 

És persze hasonló szinten ismerteti a DB-s 3- ill. 4-tengelyes Umbauwagen-eket, a két MCi-ből összeépített  MPw4i poggyász és autószállító kocsikat valamint a DR-es 2- és 3-tengelyes, illetve a 4-tengelyes Rekowagen-eket. A DB-nél sokkal precízebb, konkrét pályaszámok is vannak, a DR-nél ilyen részletektől megkímélnek minket. És persze fotók, jellegrajzok, táblázatok.

 

 

Előzmény: György barát (1947)