A hajóvezetői kormányállás a Viking azonos típusú hajóin függőlegesen mozdítható. A tragikus ütközés napján alaphelyzetben volt, mert nem fért volna el a hidak alatt a Duna áradása miatt.
Mivel a minősítésre szinte azonnal megragadnak itt minden lehetséges alkalmat, nem másolom be ide a radarra vonatkozó kivonatot. (Keressen rá, aki akarja.) Mindenesetre a helyzet vele kapcsolatban ugyanaz, mint a szabad szemmel való tájékozódás esetében.
Marad az AIS-berendezés monitorja. Csakhogy ...
Csakhogy a tragédiát követő 3. napon közreadott videó szerint éppen az ütközés előtti percekben nem volt értékelhető jel a Hableány aktuális pozíciójáról.
Ha ez igaz, ha tényleg ez volt a helyzet, akkor az AIS is kiesik a közeli nyomkövetés lehetőségéből.
Többek között ez indokolja, hogy hiteles adatokkal alátámasztva ismert legyen a két hajó ténylegesen bejárt útja.
Amennyiben időlegesen ténylegesen hibás volt a Hableány AIS-berendezésének működése, a tragikus ütközés megítélése gyökeres fordulatot kell, hogy vegyen.