Kerestek többen is ezügyben, itt van a teljes leírás.
XTZ660 olajszint, tanácsok
3YF ("kockalámpás") és 4MD ("dupla kereklámpás")
1. olajszint ellenőrzés
A gyári leírás szerint a szintet meleg, frissen leállított blokkal, lehetőleg függőlegesen álló motornál kell nézni.
10 év tapasztalat után nyugodtan nézem oldaltámaszra döntve, kb 1 mm-t jelent a pálcán.
a. állítsd le a motort
b. vedd ki az mérőpálcát (sima jobb-menetes, csavarni kell)
c. töröld meg
d. tedd vissza - de ne csavard be, csak told be amíg megy
e. vedd ki - és nézd meg a szintet.
A méréssel ne várj túl sokat - mert ha alul a golyós záró-szelep rosszul zár, akkor szép lassan lecsorog a vázból alulra, a váltóba - és rossz lesz a szint. A blokk leállítása után 5-10 sec-et elég várni - kb pont ennyi idő amíg az első pár pontot megcsinálod.
2. utántöltés
Én általában a max jel közelében tartom a szintet. Szerencsére nem fogyaszt - erre jó egy komplett felújítás...
A MIN és a MAX jelzés között kb 2,5-3 dl a különbség.
Amikor a pálca alja éppen nem ér bele az olajba - akkor kb 2,4l van a blokkban, vagyis ha NEM LÁTOD a szintet - akkor max ennyi lehet benne :-).
kb 3 decinként érdemes tölteni és szintet nézni.
Figyeljetek!
Ez V1-es - mások szerint soregyes - motor - nem egy fordulatszám-világbajnok. Az utazója 80-100 km/h között ajánlott - ezzel kimegy a világból. Lehet hajtani, bírja, de... A gyári 15/45-ös áttétellel kb 4.000-et forog 100-nál, és 10-enként 500 a fordulat változás. Kis osztással-szorzással a 130-as utazóra kijön az 5.500-as fordulat - és nekem ennyivel egy órás autópálya a londoni elkerülőn fél liter olajamba került - vagyis 4.500-nál elkezdi csipegetni, feljebb pedig enni az olajat. Utántöltöd - és 100-ra visszaengedve újra nulla lesz a fogyasztás...
3.1 olajcsere
Szintén meleg blokk kell az egész cécóhoz. Figyelni, az olaj is meleg, akár forró is lehet! Ésszel!
a. állítsd le a motort
b. vedd le alul a blokkvédőt
c. vedd ki az mérőpálcát (sima jobb-menetes, csavarni kell)
d. az első kerék mögött a vázban van egy leeresztő csavar, azt vedd ki
ŐVATOSAN, mert meleg, és mert SPRICCEL előre. kb 2 liter fog kijönni, talán picit több. Ahogy fogy, egyre kisebb lesz az ív.
e. az olajleeresztő csavart csavard ki - fémalátétre figyelni. Természetesen edényt alá!
3.2 olajszűrő csere
Kb 1-2 deci olaj - edény legyen kéznél megint, figyeljünk a környezetünkre.
a. vedd le a fedelet, vedd ki a szűrőt
b. ne ezt tedd vissza hanem az újat...
c. 3-4 évente cseréld ki a kicsi és a nagy gumigyűrűt, Viton ajánlott
d. húzd meg a csavarokat, de figyelve, alu a menet, nem kell megszakítani!!
3.3 feltöltés
Ha kicsorgott minden, tedd vissza a csavarokat. A váltó alatti leeresztő csavar fémalátétét mindig cserélni kellene - én polír-papíron szoktam síkra csiszolni mindkét oldalát - mert ugyan filléres cucc - de soha nincs eszemben, amikor ott vagyok a boltban, hogy vennék egy marékkal...
a. tedd vissza a csavarokat
b. olajat neki! 2,5 liter mehet bele nyugodtan
c. indítsd be alapjáraton, és a szűrőfedél felső légtelenító csavarját óvatosan vedd ki.
d.1. Egyik kezed a STOP gombon legyen, mert 1-2 sec - és a levegő után jön az olaj, ÁLLJ, és csavar vissza.
d.2. másik verzió: amint megjelenik az olaj, a csavart RÖGTÖN csavard vissza.
e. állítsd le a blokkot és nézd meg a szintet.
f. 2-3 decinként tölts utána, folyamatosan nézegetve
A gyári mennyiség szűrőcserével 2,9l, szűrő nélkül 2,6l.
Kb a max szintre érdemes belőni - és 1-200 km-ként ellenőrizni, szükség esetén utánaönteni.
Az elfogadható olajfogyasztás 0,5-1,5 dl/1.000km - ha nem gyilkolod. Ha ennél több, akkor kezdjél gyűjteni a felújításra.
Ha jelentősen (1,5-2 dl) túltöltöd, akkor a fordulatszámmérő kihajtásnál ki fogja nyomni a fölösleget.
Milyen olajat? Többen esküsznek az extraszűzre.
Nyilván nincs olyan hülye, aki beröffenés után hidegen is megnézi mennyi a max fordulat... (de van :-((( Én a 10W40-ről átálltam a 10w50-re - esetleg 5W40-50, ha vki télen sokat jár.
Sokkal fontosabb, hogy a meddig van benne a cucc - a gyári javaslat 6.000km, ami nagypapás tempóban OK, de ha sokszor hajtod meg, akkor indokolt lehet sűrűbben is.
That's all, Folks!