Törölt nick Creative Commons License 1999.06.23 0 0 90
A sakkos dolog tényleg tanulságos, ugyanis itt látható, hogy egy olyan rendszerben is amit tökéletesen ismerünk, milyen bonyolult dolgok történnek, mennyi lehetőség van.
Ja még az eszembe jutott, hogy a sakktáblán is van idő! Ez pedig a felváltva lépés szabálya. Nem? Valami hasonlóságot látok a mi világunk idő fogalma és az ottani felváltva lépés szabálya között.
A letárolt adatok (mint az itt is látható) nagyon sokat számítanak. Főleg természetesen a program gyorsasága szempontjából. Azonban aminek előnye van, van hátránya is. A probléma ott van, hogy az oké, hogy le van tárolva egy adott álláshoz egy jó lépés... de biztos, hogy ez a lépés jó? Hiszen ezt is el kellett valamikor dönteni!!! És akkor bizony ki kellett számolni... nem lehetett letárolt adatokra hivatkozni...
És itt újra előjön a veszteséges tömörítés. A letárolt adatok ugyanis ez esetben veszteséges tömörítéssel vannak kiszámolva.

Én úgy tudom, hogy a sakkprogramok (főleg a Deep Blue) erősen használják a nagymesterek tapasztalatait... Bizony rengeteg játszma/állás/lépés be van táplálva beléjük. Itt újra előjön az előbbi dolog: vajon biztos, hogy jól lettek megítélve azok a betáplált lépések? Érdekes téma...

Természetes, hogy pl. a bábuk lépési szabályain az embernek/gépnek nem kell "tudatosan" gondolkodnia. Azért is van ez, mert a szabályok nem függenek a tábla állásától. Gyakorlatilag nincsenek benne a rendszerben, a sakktábla kis világában! Az oké, hogy egy lépés függ a tábla helyzetétől (pl. a pálya szélén kevesebb lépési lehetőség van, vagy: nem léphetünk rá a saját bábunkra.) De maga a szabályzat nem függ a tábla aktuális állásától, a szabályok örök érvényűek.

Nem akarok idegesíteni senkit... :-) de van egy még egyszerűbb játék. Az amőba!!! Hehe. Ha 3X3-as táblán játszunk, akkor tök egyszerű az egész... nem kéne ezt elemezgetnünk.

A dolog egyébként amire ki akarok lyukadni ezen a topicon, hogy szerintem azt kéne vizsgálnunk, hogy egy adott világban mik a szabályok és mi maga a világ. Huh, ez homályos volt. Vagy inkább, hogy hogyan kapcsolódik e kettő... hmmm...
A sakk esetében pl. van ügye a 8X8-as világ. Minden kockában egy bábu lehet. Van meghatározott kezdő állás is. De azt gondolom, hogy a legalapvetőbb szabály a felváltva lépés szabálya. Ez az első, nem? A bábukhoz tartozó lépési szabályok egy másik szint.
Azért hasonlítom ezt a "felváltva lépés szabályt" a mi világunk idő fogalmához, mert én úgy látom, hogy a mi világunkban az idő egy olyan térdimenzió, amelyben "zuhannak" a térben elhelyezkedő dolgok. Nem lehet "visszafelé zuhanni" (most hagyjuk a kvantumfizikát :-)).
Ugyanígy a sakkban van a kétdimenziós tábla, amely zuhan az "időben", a "felváltva lépés szabályának" idejében. Tehát ugyanúgy, ahogy a mi világunk minden időpillanatban új "állást" generál, a sakkban minden lépéskor új állást kapunk.
Uff... értette ezt valaki? :-))) Vagy csak magamat szórakoztatom...?