pancho Creative Commons License 1999.06.21 0 0 32
Nem mintha védeni akarnám a Malévot, de a repülőteret, annak minden intézményével egyetemben - utastájékoztató berendezések, étterem újságosstand, duty free shopok, felszállóbeton -, az LRI (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) üzemelteti (ők szedik be a repülőtéri illetéket is, ami a repülőjegy árának egy része), a Malév személyzete azokat csak használja. Ha baj van, akkor se tudnak mást csinálni, mint szólnak az üzemeltetőnek, hogy javíttassa meg.
Bár lehet, hogy több beléptető (check-in) pult üres, de oda azért nem kísérnek embereket, mert egy adott járatra 1 (2-3) adott pultnál van beléptetés. Nem csak nálunk, hanem a világon mindenhol. Azoknál a pultoknál azért beszélgetnek a jegykezelő lányok, mert várnak arra, hogy az ő putjuk mikor nyit.
Megérkezéskor az utolsó Malév-alkalmazott, akivel találkozol, a repülőgépen elköszönő sztyuvi, a többiek a határőrséghez és a vámhivatalhoz tartoznak.
A pilóták képzettsége jó, de nem a technika elavultsága miatt (a Tu-154 technikailag pl. jobb, mint a Boeing-737-200, amit a Malév is bérel néhányat), hanem azért, mert a magyar pilóták ezt éveken (3-4) keresztül tanulták a SZU-ban főiskolán, míg nyugaton pár havi oktatás után bárki lehet pilóta (ha orvosilag alkalmas persze), ha előtte nem repült, akkor is, és töviről hegyire ismerik a gépet, a meteorológiát meg az összes járulékos cuccot (pl. rádiós irányító és leszállítórendszerek), nem csak annyit belőle, amennyi a repüléshez épp kell.
Mivel Európában még nem szabadították fel a jegyárakat, nagyjából annyiba kerül egy jegy bármelyik légitársaság nemzetközi járatára (az átszállásosak általában olcsóbbak, mint a közvetlen járatok), mivel nemzetközi egyezményekben van szabályozva. Az USA-n belül azért olcsók a repülőjegyek, mert ott már a 70-es években liberalizálták a jegyárakat, sőt, az amerikai léágitársaságok ma is azért lobbiznak az IATA-nál (Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség, ha jól emléxem, International Air Transport Association), hogy az Amerika-Európa utakra is elérjék ezt. Az európai légitársaságok meg ellene vannak, mert így több a bevétel.
A szolgáltatásokról, sztyuvik kedvességéről stb. majd akkor beszéljetek, ha repültetek USA-beli légitársaságokkal. Nemzetközi viszonylatban is pocsék, de a belföldi járataik vetekednek az egykori szovjetekkel, csak a kecskét nem engedik felvinni az utastérbe.
Ja, szerintem a Malév sztyuárdeszei semmivel se rosszabbak, mint más cégekéi.
Amit a Malévnél gyengének találok, az a kaja. 3-4 órás utakra is szendvicset szolgálnak fel. Hideget. Annó elég sokat jártam Finnországba, Malévvel is meg Finnairrel is, a finneknél meleg kaja, a Malévnél némi hideg felvágott, zsömle, saláta. És azóta is ez van. Meg amit hiányolok, hogy régen osztottak cukorkát, amit szopogatva sokat kell ugye nyelni, és nem dugul be az ember füle felszálláskor (na jó, az enyém anélkül se, elég rutinos vagyok már).